Tuesday, September 12, 2017

Pelabuhan Malaysia berdepan masalah di sebalik saingan Singapura

 | September 12, 2017
Pelabuhan di Malaysia bersaing antara satu sama lain sementara Singapura memperkasakan Pelabuhan Tuas.
Prof-Hoo-Ke-PingPETALING JAYA: Industri pelabuhan di Malaysia bakal berdepan dengan masalah selepas terdapatnya tanda-tanda hubungan rapat antara China dan Singapura, menurut seorang pakar ekonomi.

Prof Hoo Ke Ping berkata terdapat perubahan dasar di Beijing seperti yang ditunjukkan berdasarkan keputusan rangkaian perkapalan Ocean Alliance yang beralih operasi dari Pelabuhan Klang ke Singapura.

Ocean Alliance, termasuk China Cosco Shipping, United Arab Shipping Company (UASC) dan kumpulan perkapalan Perancis CMA CGM diikat di Shanghai tahun lepas. Cosco adalah syarikat perkapalan ke-4 terbesar di dunia.

“Ia sesuatu yang menarik apabila Cosco berpindah ke Singapura,” kata Hoo. “Memandangkan ia milik negara, ini menunjukkan perubahan dasar di Beijing.”
Beliau berkata Singapura dalam beberapa bulan kebelakangan ini menyuarakan sokongan terhadap inisiatif “Satu Tali Satu Jalan” (Obor) China.

“Ia adalah berita buruk untuk pelabuhan kita dan mungkin juga ECRL (Landasan Keretapi Pantai Timur).”
ECRL yang bernilai RM55 bilion dilancarkan di Kuantan bulan lepas, dijangka memenuhi sebahagian besar keperluan syarikat perkapalan China. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memujinya sebagai “laluan perdagangan alternatif ke Singapura” kerana laluan itu akan menghubungkan Pelabuhan Klang dengan Pelabuhan Kuantan.

Hoo berkata Putrajaya perlu bimbang bukan sahaja mengenai hubungan rapat Singapura-China, tetapi juga tahap kecekapan di pelabuhan Malaysia berbanding Singapura.
“Jika Singapura boleh menyediakan perkhidmatan pelabuhan dan perkhidmatan sokongan pelabuhan lebih cekap, syarikat perkapalan akan beralih ke sana,” katanya.

“Inilah sebabnya mengapa pelabuhan kita perlu mempunyai peralatan dan infrastruktur yang paling canggih serta perkhidmatan sokongan yang cekap.”
Masalahnya di Malaysia, katanya, terdapat 3 pelabuhan utama dengan tahap kecekapan berbeza dan perbezaan kadar pelaburan semula ke dalam pembinaan kapasiti.

“Ia bukan hanya pelabuhan tetapi juga perkhidmatan sokongan termasuk pelepasan dan pengangkutan khusus yang perlu lebih cekap. Di Malaysia, ia mengambil masa 1 atau 2 hari untuk sebuah kontena meninggalkan pelabuhan, sedangkan di Singapura ia hanya mengambil masa beberapa jam.”

Beliau menganggarkan Singapura akhirnya akan menjadi hab pemunggahan muatan. Oleh itu, katanya, Malaysia perlu menjadikan pelabuhannya lebih menarik, dan langkah pertama perlukan penyatuan.

“Pelabuhan kita bersaing antara satu sama lain sementara Singapura menumpukan semua usaha untuk menjadikan Pelabuhan Tuas sebagai pelabuhan terbaik di dunia. Kita perlu satukan atau kita tidak akan dapat bersaing dengan Tuas.
“Tanpa kapal China, kita akan menghadapi masalah kerana kita akan mengendalikan pemunggahan muatan dari Singapura.”

Strategi perniagaan
Ahli Parlimen Kelana Jaya Wong Chen berkata jelas Singapura bertindak balas terhadap ancaman pelabuhan yang disokong China di Malaysia.
“Dengan memperoleh pakatan perniagaan baharu, Singapura cuba ‘mengunci’ lalu lintas kargo dan menjadikan pelabuhan Malaysia tidak berjaya,” katanya.
“Sekutu pelabuhan Singapura mungkin menawarkan syarat komersial dan perkhidmatan yang lebih cekap.”

Beliau berkata Malaysia mesti menangani situasi ini dengan tawaran komersial lebih baik kepada syarikat perkapalan, sambil menambah pihak berkuasa yang berkaitan harus meningkatkan kecekapan dan profesionalisme dengan mengurangkan pembaziran dan rasuah.

Wong Chen yang juga ketua Biro Perdagangan dan Pelaburan PKR berkata Malaysia memerlukan strategi perniagaan baik yang disokong oleh dasar kerajaan yang jelas.

“Putrajaya perlu menentukan pelabuhan mana yang paling penting dan yang akan mengendalikannya dengan baik dan jumlahnya. Pada sisi fiskal, kerajaan boleh mempertimbangkan pelepasan cukai dan penyelidikan geran.”
Beliau juga berkata ECRL perlu mempunyai sedikit justifikasi ekonomi jika Pelabuhan Klang dan Pelabuhan Melaka berterusan tidak berjaya. “Pada trafik pelabuhan semasa, ia sukar untuk mengesahkan kos ECRL yang tinggi.” FMT

No comments:

Post a Comment