Tuesday, November 14, 2017

P Pinang umum tambahan wang ihsan RM200

Sinar
Lim Guan Eng
Lim Guan Eng
(Ubah saiz teks)
GEORGETOWN - Kerajaan Pulau Pinang hari ini mengumumkan tambahan pembayaran wang ihsan RM200 kepada setiap mangsa banjir di negeri ini.
Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata tambahan itu menjadikan bayaran wang ihsan secara 'one-off' kepada mangsa banjir di negeri ini, keseluruhannya berjumlah RM700 bagi setiap penerima.

"Saya ingin mengumumkan pagi ini bahawa derma yang dikutip akan diagih sepenuhnya kepada mangsa banjir dengan tambahan RM200 setiap mangsa. Ini akan memperuntukkan tambahan RM20 juta kepada mangsa banjir.

"Sekiranya kutipan derma tidak mencukupi RM20 juta, maka ia akan ditambah atau 'top-up' oleh kerajaan negeri," katanya ketika menggulung Rang Undang-undang Perbekalan 2018 pada persidangan Dewan Undangan Negeri, di sini.

Guan Eng ketika mengumumkan program Pulau Pinang Bangkit pada Khamis lepas, mengumumkan pemberian secara 'one-off' RM500 kepada mangsa banjir di negeri ini, selain pengecualian bayaran surcaj konservasi untuk pengguna domestik bagi tempoh bayaran satu pusingan (dua bulan), serta diskaun air 50 peratus kepada pengguna domestik dan 25 peratus untuk pengguna komersial.

Beliau berkata kerajaan negeri akan membelanjakan RM50 juta untuk membayar wang ihsan RM500 secara sekali gus itu kepada kira-kira 100,000 penerima dan setiap isi keluarga atau perniagaan hanya boleh memohon sekali untuk kerugian hartanah mereka.

Dalam pada itu, beliau turut berharap kerajaan persekutuan dapat memberikan bantuan kewangan sekurang-kurangnya RM500 kepada setiap mangsa banjir di negeri ini.

Beliau berkata sehingga kini, pihaknya masih menunggu berita baik daripada kerajaan persekutuan berhubung bantuan kewangan untuk mangsa banjir itu.
"Bayaran 'one-off' RM500 dan tambahan RM200 menjadi antara bayaran wang ihsan paling besar oleh mana-mana kerajaan negeri kepada mangsa banjir. Sebelum ini kerajaan pusat bayar RM500 untuk mangsa banjir di Kelantan pada 2014.

"Kita juga harap kerajaan pusat boleh bayar, sekurang-kurangnya tolonglah buat pengumuman. Kita mengharapkan (kerajaan persekutuan) berikan bantuan kewangan," katanya.
Hujan lebat yang bermula pada 2 petang Sabtu lalu dan berterusan sehingga pagi Ahad menyebabkan Pulau Pinang lumpuh akibat dilanda banjir yang turut mengorbankan tujuh nyawa. – Bernama

1 comment:

  1. Alhamdulillah kami sekeluarga ucapkan banyak terima kasih kepada KI RONGGO LAWE atas bantuan KI RONGGO LAWE kami sudah bisa membayar semua hutang hutang kami yang menumpuk setinggi gunung kami juga sudah bisah buka usaha KI RONGGO LAWE, dulunya si saya ragu ragu dan kurang percaya yang namanya pesugihan uang gaib tapi mencoba dan alhamdulillah ternyata KI RONGGO LAWE benar - benar bisa menbantu saya dengan pesugihan uang gaib sekali lagi terima kasih KI RONGGO LAWE salam sukkses selalu.
    kalau mau seperti saya hubungi KI RONGGO LAWE Tlp/WhatsApp : 0853-1403-1099, atau KLIK DISINI

    INILAH JENIS MACAM PESUGIHAN DAN BOCORAN TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D.....
    KI RONGGO LAWE Tlp/WhatsApp : 0853-1403-1099, atau KLIK DISINI

    >PESUGIHAN TUYUL| PELARIS USAHA
    >PESUGIHAN UANG GAIB
    >PESUGIHAN JIN KHODAM
    >PESUGIHAN UANG ASMA
    >PESUGIHAN UANG SEPASANG
    >PESUGIHAN UANG BALIK
    >TRANSFER JANIN
    >PESUGIHAN PUTIH TAMPA TUMBAL
    >PESUGIHAN NIKAH JIN
    >PELARISAN DAGANG......



    ReplyDelete