Friday, November 17, 2017

Terpaksa Hancurkan Dinding Rumah Untuk Keluarkan Wanita Ini

17/11/2017
Isabella Amaral, seorang perempuan berusia 30 tahun di Argentina yang berbobot 490 kg. (Daily Mirror)
Isabella Amaral, seorang perempuan berusia 30 tahun di Argentina yang berat 490 kg. (Daily Mirror)

ROSARIO  - Pasukan bomba terpaksa menghancurkan dinding rumah seorang wanita yang masuk dalam daftar 10   orang tergemuk di dunia.
Isabella Amaral, seorang wanita berusia 30 tahun di Argentina berat 490 kg. Untuk membawanya ke rumah sakit, petugas harus mengeluarkan Amaral dari rumahnya.

Dilansir dari Daily Mirror, Khamis (16/11/2017), dia tidak dapat berjalan ataupun bergerak, sehingga dia harus keluar dari rumah beserta dengan ranjangnya.
Kemudian, petugas memindahkannya ke lori dan diangkut ke Rumah Sakit Daerah Rosario, di Argentina.

Amaral akan menjalani pembedahan gastric bypass, atau pembedahan untuk membuat kantung usus  menjadi lebih kecil sehingga akan cepat merasa kenyang.
Sebelum tidur di meja pembedahan, dia harus mengurangi berat badannya hingga 200 kg secara natural.

Anak saudara Amaral, Carel, mengatakan Amaral dibawa ke rumah sakit kerana mengalami gangguan kesihatan yang buruk.
Petugas pemadam kebakaran membawa keluar Isabella Amaral, seorang perempuan berusia 30 tahun di Argentina yang berbobot 490 kg, dari rumahnya. Petugas terpaksa menghancurkan dinding rumah Amaral. (Daily Mirror)
  Isabella Amaral dikeluarkan dari rumahnya    (Daily Mirror)

Sebelumnya, dia pernah dibawa ke rumah sakit akibat terkena radang paru-paru. Dia juga sempat melakukan diet cairan selama satu bulan untuk membantu mengurangi berat badannya.

"Kami berterima kasih kepada pasukan bomba. Tapi, tak ada yang tahu bagaimana memperlakukan orang dengan obesiti," katanya.
Direktur rumah sakit, Adrian Chapelet mengatakan, pasukan perubatannya akan terus memantau dan merawat Amaral dengan teratur.
  Sumber:KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment