Wednesday, November 22, 2017

Usus di Perut Tentera Korea Utara Yang Membelot Dipenuhi Cacing

Waduh, Usus di Perut Tentara Korea Utara yang Membelot Dipenuhi Cacing
ISTIMEWA
Gambar hiasan
 SEOUL -  Pada 13/11/2017 seorang tentera Korea Utara membelot ke Korea Selatan. Di perbatasan, pembelot yang memandu jip ini  ditembak  oleh pasukan perbatasan Korea Utara hingga mengalami luka-luka di sekujur tubuhnya.

Sesampai di wilayah Korea Selatan, si pembelot diselamatkan oleh pasukan perbatasan Korea Selatan. Dengan bantuan helikopter PBB dia segera masuk ruang pembedahan di sebuah rumah sakit di Ajou.

Ketika itulah para doktor yang menangani pesakit dadakan ini terkejut kerana usus perut tentera pembelot ini dihuni cukup banyak cacing parasit.
Cacing terpanjang yang mereka temui mencapai 11 inci atau sekitar 28 sentimeter (cm).

“Dalam kerjaya saya selama lebih dari 20 tahun sebagai doktor bedah, saya hanya melihat sesuatu seperti ini di buku teks,” kata Dr Lee Masak-jong, seorang doktor yang merawat pembelot itu, kepada The Guardian.
Kini si tentera yang nama dan pangkatnya dirahsiakan ini dalam kondisi stabil, meskipun belum sedar dan hidupnya dibantu mesin pernafasan.

Berita yang segera tersebar ke berbagai media di seluruh dunia ini segera mengundang spekulasi dan analisis mengenai kondisi di Korea Utara.
Sebahagian orang menduga rakyat Korea Utara, termasuk tenteranya, mengalami gizi buruk.  
Sumber:TRIBUNNEWS.COM

No comments:

Post a Comment