Monday, December 18, 2017

Daim persoal sama ada projek China pinjaman atau pelaburan

 | December 17, 2017
Sekiranya kerajaan perlu membayar balik ia adalah satu bentuk pinjaman dan bukannya pelaburan untuk negara.
daim-ecrl
SUBANG JAYA: Bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin mempersoalkan sama ada projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL ) bernilai RM60 bilion adalah satu bentuk pelaburan kepada negara.

Daim berkata, sekiranya kerajaan perlu membayar balik kos pembiayaan projek itu – yang dikatakan dibiayai dana daripada Bank Eksport-Import China – maka ia adalah satu bentuk pinjaman.
“Kalau betul dia bawa duit, ok lah, berapa banyak pelaburan dia bawa masuk? Keretapi dia bawa duit?

“Kalau ‘loan’ makna kata dia bayar balik? Kalau bayar duit itu makna pelaburan? kalau kamu pelabur kamu kata apa?…tidak, itu pinjaman,” katanya kepada pemberita selepas satu program dialog tertutup hari ini.
Daim juga menggesa kerajaan membawa masuk pelaburan ke dalam negara bagi menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat.

Beliau berkata, perkara itu perlu disegerakan memandangkan rakyat kini sukar mendapat pekerjaan, termasuk lepasan universiti.
“Yang penting pelaburan bagi peluang pekerjaan laporan ramai tak dapat kerja jadi patut kerajaan wujudkan persekitaran supaya orang datang melabur dan dapat bagi peluang pekerjaan.

“Saya baca laporan Kongres Kesatuan Sekerja (MTUC) merungut ramai kena buang kerja, jadi kena pastikan sesuatu dilakukan segera untuk menangani isu ini,” katanya.
Pelaburan dari China ke Malaysia menimbulkan kebimbangan banyak pihak terutamanya membabitkan isu kedaulatan negara seperti projek pembangunan ECRL.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagaimanapun menepis dakwaan kedaulatan negara terancam dengan pelaburan China, dan menegaskan kerajaan tetap memelihara kedaulatan Malaysia.

4 comments:


  1. Q kerja di Hongkong 3 THN dlu, waktu itu dulu Amat trsiksa. Majikan gak baik Tiap hari di marahin. kerja terus 24 jam jarang istrahat. mlm Kerja sampe subuh pgi. klo lagi libur sekolah sibuk masak" boro" bisa istrirahat, pokoknya kerja, kerja truss... jd TKW Bikin kapok tersiksa batin 3 THN, kebetulan wktu itu ada teman Q kenal namanya Mbah Suroto dari jowo timur. dia lihat di facebook, awalnya Q ikut-ikutan melihat teman, ternyata setelah kubuktikan jg hasilnya memang luar biasa..!! katanya sering di bantu sm beliau. ternyata dia seorang paranormal murid dari Eyang Guru Jugo dari gunung kawi, dengan adanya Pesugihan Anka Togel 2D sampai 6D dan Pesugihan Dana Ghaib , tp Q beranikan diri coba telpon beliau. Q memilih Pesugihan Dana Ghaib nya. Alhamdulillah benar2 terbukti nyata hasilnya, Q di Hongkong bisa pulang ke indonesia degan selamat jg dah Alhamdulilah 😇😇 jika ada teman minat ingin tlpn beliau ini nmr nya +6282291277145 smg bisa di bantu sprti Q. Amin...

    ReplyDelete
  2. ingin wujudkan impian anda , raih kesempatan dan menangkan ratusan juta rupiah hanya di ionqq,silakan invite
    pin bb#58ab14f5

    ReplyDelete
  3. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Kezia Arjuna, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu kepada anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah Idle orang, kerana mereka akan meminta pembayaran yuran lesen dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan Syarikat Pinjaman yang palsu.

    Beberapa bulan yang lalu saya terkejut dari segi kewangan dan terdesak, saya tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehingga Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat handal bernama Puan Kathleen, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp. 900,000,000 (900 juta) dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%.

    Saya sangat terkejut apabila saya memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya gunakan telah dihantar terus ke akaun bank saya tanpa berlengah-lengah.

    Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, jadi orang boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi ibu yang baik melalui e-mel sebenar: kathleenloancompany1@gmail.com dan WhatsApp Only: {+12093480782}. Dengan rahmat Tuhan, dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda mematuhi perintahnya.

    Anda juga boleh menghubungi saya di email saya: keziaarjuna@gmail.com dan Bulan yang memperkenalkan dan memberitahu saya mengenai Puan Kathleen, dia juga mendapat pinjaman baru dari Cik Kathleen. Sekarang apa yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi bayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

    Satu perkataan cukup untuk orang bijak.

    ReplyDelete
  4. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
    : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

    TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
    Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

    ReplyDelete