Monday, December 11, 2017

Video Detik-Detik Terakhir Penantang Maut Jatuh dari Bumbung Bangunan Dan Maut

  11 Disember 2017 

https: img-k.okeinfo.net content 2017 12 11 18 1828423 video-detik-detik-terakhir-penantang-maut-china-jatuh-dari-ketinggian-dan-kehilangan-nyawa-kOkgiQiDi0.jpg 
 Foto: Screengrab YouTube.

BEIJING - Sebuah rakaman video yang diambil oleh seorang pemuda berusia 26 tahun di China memperlihatkan saat-saat terakhir sebelum dirinya jatuh dan maut dalam satu aksi menantang maut yang gagal.

Rakaman berdurasi hampir empat minit itu menunjukkan pemuda     bernama Yong Ming di media sosial, sedang berlatih melakukan aksi mautnya. Yong terlihat melakukan pull up, bergantungan di sisi atap bangunan dengan tangannya. 

Dia berjaya dalam percubaan yang pertama, tetapi ketika dia melakukan usaha kedua, semuanya menjadi kacau.
Setelah melakukan istirahat singkat, Yong Ning bersiap melakukan usaha kedua dan terlihat mengulurkan tangannya. Dia melakukan beberapa kali pull up di sisi atap, tetapi kemudian terlihat kesukaran memanjat ke atas. Dia berjuang dan bergantungan selama sekira 90 detik sebelum kehilangan pegangan dan jatuh ke bawah.

Kejadian itu diyakini terjadi kira-kira sebulan lalu pada 8 November meski video tersebut baru muncul pada 10 Disember. Kematian Yong disahkan  oleh kekasihnya pada 8 Disember melalui akaun Weibo-nya.
“Hari ini 8 Disember. Tanggal ini membuat saya memikirkan 8 November, hari di mana kamu meninggalkan kami, meninggalkan dunia ini,” tulis kekasih Yong sebagaimana dilansir AsiaOne, Isnin (11/12/2017). 

Yong, yang diyakini memiliki nama panjang Wu Yongning, adalah sosok terkenal di dalam komuniti pencari ketegangan dunia. Mereka sering kali melakukan aktiviti berbahaya yang dikenal dengan nama “roof-topping”. Aktiviti berbahaya itu melibatkan kegiatan seperti memanjat bangunan-bangunan tinggi, biasanya tanpa izin, untuk membuat video atau swafoto dari tingkat teratas.

Lelaki yang mendakwa dirinya sebagai “rooftoper pertama China” itu memiliki 235 ribu pengikut di akaun media sosial Meipai-nya. Banyak di antara videonya memperlihatkan pemuda itu melakukan aksi gila seperti berjinjit di atas sebuah crane atau bergantungan di sisi atap sebuah bangunan. 

Berdasarkan laporan Shanghaiist, Yong Ning diduga memaksakan diri untuk membuat lebih banyak video menantang maut demi menghasilkan wang dan membayar tagihan perubatan ibunya yang sakit. Sayangnya, aksi tersebut justru berakhir dengan maut. 
 Video: Deng Wen/Youtube

2 comments:

  1. ayo bergabung diajoqq , silakan coba keberuntungan anda disini dan menangkan ratusan juta rupiah,hadiah menantikan
    anda silakan bergabung invite pin bb#58cd292c

    ReplyDelete
  2. ingin wujudkan impian anda , raih kesempatan dan menangkan ratusan juta rupiah hanya di ionqq,silakan invite
    pin bb#58ab14f5

    ReplyDelete