Monday, February 19, 2018

'Main belakang': KJ kalah rayuan pada saman fitnah Anwar

Malaysiakini 19/2/18

Mahkamah Rayuan menolak rayuan Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin yang diperintah membayar ganti rugi RM150,000 dan kos RM60,000 kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana memfitnahnya.

Panel tiga hakim diketuai Hakim Datuk Tengku Maimun Tuan Mat membenarkan bantahan awal difailkan peguam Anwar, Sivarasa Rasiah dan J Leela, terhadap notis usul pada 9 Oktober tahun lalu.

Sivarasa memberitahu Malaysiakini bahawa beliau membantah notis rayuan yang difailkan bagi pihak ketua Pemuda Umno oleh tetuan Shafee and Co kerana ia “tidak jelas dan cacat”.

Leela juga memberitahu Malaysiakini pada November bahawa beliau menerima arahan untuk mengetepikan notis itu.
Sivarasa berkata peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sepatutnya memfailkan dua notis berasingan kerana melibatkan dua keputusan Mahkamah Tinggi yang berbeza.

“Berdasarkan keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes A Santamil Selvi vs Deepak Jaikishian, yang Shafee bertindak bagi pihak Deepak, dua notis rayuan berasingan sepatutnya difailkan,” kata Sivarasa yang juga anggota parlimen Subang.

Hakim Azizul Azmi Adnan pada 29 September tahun lalu mendapati Khairy bersalah memfitnah Anwar dengan kenyataan “main belakang” pada 2008

No comments:

Post a Comment