Sunday, March 18, 2018

Badan Peguam desak tubuh RCI siasat Wang Kelian

 | March 17, 2018
George Varughese berkata, siasatan perlu meliputi dakwaan pembabitan rasuah dan cubaan menutup kewujudan kem dan kubur berkenaan oleh agensi penguatkuasaan undang-undang.
KUALA LUMPUR: Badan Peguam Malaysia hari ini menggesa kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat kewujudan kem pemerdagangan manusia dan kubur di kawasan berbukit Wang Kelian di Perlis, 3 tahun lalu.

Presiden George Varughese berkata, siasatan juga perlu meliputi dakwaan pembabitan rasuah dan cubaan menutup kewujudan kem dan kubur berkenaan oleh agensi penguatkuasaan undang-undang serta mengenal pasti dalang terbabit.

Gesaan itu antara resolusi yang diluluskan pada Mesyuarat Agung Tahunan Badan Peguam ke-72 di ibu negara hari ini.
“Kami turut menggesa Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) untuk menjalankan inkuiri berhubung dakwaan pelanggaran hak asasi dalam kes terbabit dan mengemukakan laporan berhubung siasatan, penemuan dan rumusannya,” katanya.

Katanya, gesaan itu susulan pendedahan New Straits Times pada 20 Disember tahun lalu yang menyatakan terdapat cubaan menyembunyikan secara terancang dan besar-besaran kewujudan kem dan kubur serta kerja siasatan di sekelilingnya.

Katanya, Majlis Peguam juga menggesa kerajaan, khususnya Kementerian Dalam Negeri, menambah dan meningkatkan kemahiran pasukan siasatan bagi mengenal pasti, menahan dan mendakwa pihak yang terbabit dalam aktiviti pemerdagangan manusia, serta memantapkan lagi Pasukan Petugas Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM).

Sementara itu, Varughese dilantik semula sebagai presiden Majlis Peguam bagi penggal 2018/2019, manakala Abdul Fareed Abdul Gafoor, dilantik sebagai naib presiden.

Terdapat 15 usul dibentangkan pada mesyuarat tahunan kali ini dan daripada jumlah itu, 2 usul ditarik balik, 6 diluluskan, manakala 7 usul tidak dibentangkan.
Varughese berkata, antara usul yang tidak dibentangkan dalam mesyuarat kali ini ialah mengenai larangan menghidangkan arak dalam semua majlis anjuran Majlis Peguam dan badan peguam negeri di bawahnya kerana ia tidak konsisten dengan Akta Profesion Undang-Undang 1976.

Turut diluluskan dalam mesyuarat badan itu kali ini ialah resolusi bagi menghapuskan pelaksanaan hukuman mati di negara ini.

2 comments:

  1. Assalamu alaikum Nama saya Surwanto seorang TKW dari HONGKONG ,memohon maaf yang ada di room ini bila kata2 saya ada yang salah,namun tujuan saya di sini hanya ingin berbagi cerita kepada para rekan2 saya yang jadi tkw di negeri orang, hidup di negeri orang memang amatlah susah,gaji pas2an,makan'pun ala kadarnya,namun apa boleh buat demi mencukupi kebutuhan keluarga yg ada di kampung,mau tidak mau saya harus menjalani semua penderitaan itu,namun syukur alhamdulillah berkat kerja keras dan doa saya slama ini alhamdulilah di terkabulkan ,meskipun jalan ini di larang oleh agama tp mungkin inilah satu2nya jalan untuk merubah nasib hidup saya,secara kbetulan saya lihat di internet tentang seseorang yg bisa mengubah nasib Menjadi lebih baik dengan jalan pemasangan angka togel, dan juga bisa Melalui Dana ghoib ..... saya beranikn diri menempuh jalan itu dan ternyata apa yg di berikan oleh Abah MAHADANA betul-betul terbukti dan saya menang 344jt,saya sangat bersyukur atas rezeki yg sy daptkan itu,ini bukan hanya sekedar cerita tp ini kenyataan.Jadi bagi saudara2 saya yg masih jd tkw ataupun yg lagi dalam kesulitan jangan takut menghubungi beliau Di 0853-4288-2547/ +628-5342-882-547 krna sy sudah membuktikannya,wassalam

    ReplyDelete
  2. BERITA BAIK UNTUK SEMUA ORANG

    Nama saya Amisha dari bogor di Indonesia, saya adalah perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu setiap orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak kreditur pinjaman di sini adalah penipu dan mereka ada di sini. curang Anda dengan susah payah uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp500,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 24 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 24 juta masih saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya adalah Tentang menabrak karena hutang.

    Sebagai pencarian saya untuk perusahaan pinjaman pribadi yang andal, saya melihat iklan online lainnya dan nama perusahaannya adalah fancy loan company. Saya kehilangan jumlah 15 juta dengan mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya usulkan.

    Tuhan jadilah kemuliaan, teman-teman saya yang mengajukan pinjaman juga menerima pinjaman semacam itu, mengenalkan saya kepada perusahaan yang dapat dipercaya dimana Ibu Suzan bekerja sebagai manajer cabang, dan saya mengajukan pinjaman sebesar Rp700.000.000 dan mereka meminta surat kepercayaan saya, Dan setelah mereka selesai memverifikasi detail saya, pinjaman tersebut disetujui untuk saya dan saya pikir itu adalah sebuah lelucon, dan mungkin inilah salah satu tindakan curang yang membuat saya kehilangan uang, tapi saya tercengang. Ketika saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 6 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa agunan.

    Saya sangat senang karena ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan mengenalkan saya kepada mereka dan karena saya diselamatkan dari membuat bisnis saya melonjak ke udara dan dilikuidasi dan sekarang bisnis saya terbang tinggi dalam bahasa Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakannya Dia tidak tahu tentang Anniesa Hasibuan perusahaan mode saya

    Jadi saya saran setiap orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk silahkan kontak
    Ibu Suzan email: (Suzaninvestment@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (Amisha1213@gmail.com), dan maria yang baru saja mendapat pinjaman dari suzan di: (maaria9925@gmail.com) dan Karina yang memperkenalkan dan bercerita tentang Ibu Suzan, dia juga mendapat pinjaman baru dari Ibu Suzan, Anda juga dapat menghubungi dia melalui email-nya:( Lukman.karina@yahoo.com).

    ReplyDelete