Wednesday, March 14, 2018

Doktor cabut 100 tulang ikan dari anus seorang lelaki

14/3/18

https: img-o.okeinfo.net content 2018 03 13 18 1872227 dokter-di-china-cabut-100-tulang-ikan-dari-anus-seorang-pria-9ZMdhvupx7.jpeg 
 Ratusan tulang ikan yang berhasil dicabut pasukan doktor dari anus seorang lelaki (Foto: The Cover)

SICHUAN –  Pasukan doktor di Rumah Sakit Sichuan University harus melakukan tindakan perubatan yang cukup aneh. Sebab, mereka harus mencabut lebih dari 100 tulang ikan yang tersangkut di anus seorang lelaki yang mencuba menyenangkan dirinya sendiri dengan memakan tulang ikan. 

Lelaki dalam lingkungan   usia 40-an tahun itu seminggu sebelumnya memakan kurang lebih dua porsi tulang ikan mas. Ia yakin betul bahwa seluruh tulang ikan itu akan hancur melalui sistem pencernaan. Sayangnya, keyakinan itu salah.

Ia pergi ke rumah sakit untuk mendapatkan  rawatan pada Khamis 9 Mac dengan keluhan merasa sakit yang cukup parah ketika buang air besar. Hasil CT scan memperlihatkan adanya gumpalan tulang ikan yang menempel pada rektum. Doktor perlu waktu dua jam untuk menarik ratusan duri tersebut. 

“Pesakit dengan jumlah tulang ikan sebanyak ini adalah yang pertama kali bagi kami. Biasanya kami hanya mencabut sekira 10 tulang saja,” ujar doktor bernama Huang Zhiyin, mengutip dari Global Times, Rabu (14/3/2018).

Ia menambahkan, pasukan doktor terpaksa melalui prosedur yang cukup rumit. Sebab, ada risiko pesakit akan mengalami kehilangan banyak darah selama operasi. 
“Kerana ada begitu banyak tulang, rektumnya bengkak cukup besar, sehingga kami tidak boleh mengeluarkan semuanya dalam sekali percubaan. Jadi kami memintanya untuk pulang ke rumah dan beristirahat selama beberapa hari untuk melihat apakah sisanya boleh keluar sendiri,” tutup Huang Zhiyin.

No comments:

Post a Comment