Monday, March 19, 2018

Lelaki ini pungut dan pelihara hewan ini selama tiga tahun sebab disangka anjing, rupanya bukan

19/3/18

https: img-k.okeinfo.net content 2018 03 18 18 1874440 dikira-anak-anjing-pria-di-china-pungut-dan-pelihara-beruang-hitam-selama-tiga-tahun-fTbDlHgaAN.jpg  
Gambar hiasan
YUNAN - Polis di  Yunnan, China menyita seekor beruang hitam dari seorang penduduk desa yang merawatnya sejak beruang itu masih kecil. Pemilik beruang itu mengaku menyangka beruang itu adalah seekor anak anjing ketika memutuskan untuk memungutnya.

 Shanghaiist,  19/3/2018  melaporkan, lelaki bernama Yang itu memungut beruang yang diberi nama "Han Han" itu ketika sedang mencari cendawan di gunung. Seiring berjalannya waktu, Yang mulai curiga bahwa Han Han bukanlah seekor anak anjing. Namun, dia mengaku sudah tidak boleh berpisah dengan peliharaan kesayangannya tersebut. 

Selama tiga tahun Yang membesarkan Han Han sampai bulan lalu salah seorang tetangganya melapor kepada polis  tentang hewan peliharaan ilegalnya. Polis  kemudian mendatangi rumah Yang dan menemui hewan seberat 80 kilogram itu terbaring dalam sebuah kandang baja.

  Beruang hitam adalah spesies yang dilindungi di China. Hal itu berarti Yang boleh dijatuhkan tuntutan jenayah dengan memelihara Han Han.
Untungnya, polis  memutuskan untuk tidak menahan Yang kerana dia tidak memelihara Han Han demi mendapatkan keuntungan.

Meski terdengar aneh, kejadian ini bukanlah pertama kalinya penduduk desa di Yunnan salah mengira beruang dengan seekor anjing. Pada kejadian sebelumnya diperlukan waktu dua tahun sebelum lelaki itu menyedari bahwa anjingnya adalah seekor beruang dan menyerahkannya pada pihak berwenang
Okezone

No comments:

Post a Comment