Friday, April 27, 2018

Lelaki ini bakar kios loteri kerana kalah berjudi

26/4/17
Kecanduan Berjudi sampai Habiskan Uang Rp 13 Milyar, Pria Ini Nekat Bakar Kios Lotre Langganannya
SCMP
Lelaki ini bakar kios loteri langganannya.
  Seorang lelaki dari Shanghai dijatuhkan hukuman empat tahun penjara kerana membakar kios loteri  tempat ia kehabisan wang sebanyak    950 ribu Dollar Amerika   dalam jangka waktu tujuh tahun.

Dilansir Tribunnews.com dari South China Morning Post pada Khamis (26/4/2018), Xu Chao (41), dulunya bekerja untuk perusahaan pengurusan hartanah   mulai membeli tiket   loteri pada tahun 2010 dan menjadi terobsesi.
Ia menghabiskan setidaknya 20 ribu Yuan   setiap kali transaksi.

Xu sampai menjual rumahnya dan juga ketiga rumah milik orangtuanya yang senilai lebih dari 6 juta Yuan  untuk membayar tiket loteri  selama bertahun-tahun.
Kemenangan terbesarnya terjadi sekitar empat tahun yang lalu ketika dia mengantongi lebih dari 1 juta Yuan.

Namun, ketika itu ia tidak memberitahu siapapun tentang keberuntungannya tersebut dan wangnya digunakan untuk membeli lebih banyak tiket.
Dia bahkan meminjam wang dari keluarganya, teman-teman, sampai rentenir.
Sang isteri pun akhirnya menceraikannya .

Xu pun kehilangan pekerjaannya pada bulan Oktober lalu dan pergi meminjam wang dari operator kios  loteri di Daerah Pudong, tetapi ditolak kerana hutang lama belum dibayar

Xu kemudian mengeluarkan sebotol alkohol yang mudah terbakar dan memercikannya ke mesin tiket loteri sebelum membakarnya.
Xu berdebat selama  perbicaraan di mahkamah  pada bulan Mac bahwa dia sebenarnya bermaksud untuk bunuh diri dan tidak lari dari tempat terjadinya kebakaran tersebut.

Namun, dia tetap dijatuhi hukuman kerana pembakaran.

 Tribunnews.

No comments:

Post a Comment