Wednesday, June 6, 2018

Thomas janji baiki kemahiran bahasa Melayu

 
   
Peguam negara baru Tommy Thomas berjanji akan meningkatkan penguasaan bahasa kebangsaannya.
Bercakap dengan pemberita pada hari pertama memulakan tugasnya, Thomas berkata beliau sudah empat dekad menjadi peguam swasta maka kefasihannya dalam Bahasa Malaysia tidak berada di tahap sepatutnya.

"Masalah dalam swasta, yang mana saya sudah terlibat selama 42 tahun, (membabitkan) urusan dengan pelanggan dan dokumen komersil.

"Saya rasa saya sudah mengabaikan penguasaan Bahasa (Malaysia) maka saya perlu baikinya. Saya berjanji akan baikinya," katanya lagi.
Sebelum dilantik sebagai peguam negara, beliau adalah seorang peguam bela, pakar perlembagaan dan peguam sivil.

Beliau menjadi orang bukan Islam pertama memegang jawatan itu sejak Cecl M Sheridan meletakkan jawatan pada 1963.
Thomas, 66, dilantik dengan kontrak dua tahun.

Beliau berkata keutamaan utamanya adalah kes 1MDB, memansuhkan undang-undang menindas dan menyemak semula kontrak berat sebelah melibatkan kerajaan.
Malaysiakini

No comments:

Post a Comment