Wednesday, July 18, 2018

Lelaki ini tolak hadiah RMB100.000 setelah selamatkan 4 nyawa dalam kecelakaan perahu Thailand

18 Julai 2018 

https: img-k.okeinfo.net content 2018 07 17 18 1923478 pria-china-tolak-hadiah-rp215-juta-setelah-selamatkan-4-nyawa-dalam-kecelakaan-perahu-thailand-jZLntsBNmV.jpg  
Foto: Weibo.

BEIJING – Seorang lelaki dari Kota Xinyang, Wilayah Henan, China menolak hadiah sebanyak RMB100.000   atas jasanya menyelamatkan empat orang dalam kecelakaan perahu di Phuket awal Julai lalu. Insiden tersebut menyebabkan 47 pelancung warga negara China maut. 

China Daily, Selasa (17/7/2018) melaporkan, Zhang Haofeng menyelamatkan tunangannya serta tiga orang lainnya dan terapung-apung di laut selama 12 jam ketika dua kapal pelancung terbalik di Phuket, selatan Thailand pada 5 Julai 2018. Kerana keberaniannya, Zhang ditawarkan hadiah wang sebanyak RMB100.000 oleh perusahaannya, namun dia menolak.

"Kurasa saya tidak sehebat itu. Siapa pun akan melakukan hal yang sama dalam situasi seperti itu," ujarnya.
Tunangan Zhang, Meng Ying mengatakan, dia sama sekali tidak terkejut dengan sikap Zhang tersebut. Menurutnya, sang tunangan memang seorang lelaki yang baik hati dan selalu menolong orang dalam kehidupannya sehari-hari. Ayah Zhang juga menyatakan bangga kepada anaknya.

Tidak hanya tunangan dan keluarga Zhang yang memuji lelaki itu, tetapi juga warganet China yang menyebut Zhang sebagai pahlawan. Seorang warganet dengan nama “Chen Guanghui” mengatakan, "Dia sangat rendah hati. Dia tidak sombong tentang tindakan heroiknya, tapi inilah tepatnya mengapa ramai orang tergerak oleh ceritanya. Dia adalah pahlawan." 

Dua kapal pelancung, Phoenix dan Serenata, terbalik di laut lepas di Phuket, selatan Thailand pada 5 Julai. Seluruh 42 penumpang di kapal Serenata berhasil diselamatkan, begitu juga dengan 42 pelancung di Phoenix , namun, 47 penumpang lainnya, semuanya warga China,   maut dalam kecelakaan itu
sumber: Okezone

No comments:

Post a Comment