Tuesday, July 10, 2018

Pasukan penyelamat berhasil keluarkan mangsa ke-12 dan jurulatih dari gua di Thailand


  Selasa 10 Jul  2018  

Thailand cave rescue operation: All the latest updates

Rescue operation ends as 12 members and coach of youth football team are taken out of northern Thailand cave.
Here are all the latest updates:

Thai navy SEALs confirm successful end of rescue operation

  • All 12 boys and their football coach have been rescued from a Thai cave after an 18 day ordeal, the Thai Navy SEALs said in a Facebook post, adding they were "safe".
  • "All 12 'Wild Boars' and coach have been extracted from the cave," the post said, adding "all are safe" and signing off with a simple "Hooyah".
  • Four divers who stayed with the group were still to emerge, it added.

All of the boys and their coach are reportedly out

  • Al Jazeera's Step Vaessen: "Sources telling Aljazeera the whole football team including coach and 3 navy seals and doctor have emerged from the cave!"
  • According to AP, three ambulances, their lights flashing, have been seen leaving the site of the flooded Thai cave where rescuers are involved in an all-out effort to rescue members of a youth soccer team and their coach trapped deep within.
 Ini berita sebelumnya

https: img.okeinfo.net content 2018 07 10 18 1920516 tim-penyelamat-berhasil-keluarkan-korban-ke-10-dari-gua-di-thailand-ukPbwW0QXm.jpg 
 Foto: Reuters.

CHIANG RAI – Pasukan penyelamat berhasil mengeluarkan dua orang lagi dari gua di mana 13 anggota pasukan bolasepak  Thailand dan jurulatih mereka terperangkap selama lebih dari dua minggu. Kemajuan yang dicapai pada Selasa ini berarti 10 dari 13 orang yang terperangkap telah berhasil dikeluarkan. 

Seorang saksi   dari Reuters menyaksikan dua orang dibawa keluar dari Gua Tham Luang di Provinsi Chiang Rai dengan menggunakan tandu. Diharapkan akan ada anggota pasukan lain yang dapat dibawa keluar dalam usaha penyelamatan di hari ketiga ini.

Sebelumnya, delapan anak berhasil di bawa keluar dengan menggunakan tandu di dua hari pertama operasi penyelamatan, empat pada Ahad dan empat lainnya pada Isnin. Pihak berwenang belum mengungkap siapa saja anak yang telah berhasil dibawa keluar dari gua.

Ketua operasi penyelamatan, Narongsak Osottanakorn mengatakan, usaha di hari ketiga yang diharapkan menjadi hari terakhir operasi akan lebih menantang kerana mereka akan berusaha membawa lima orang keluar dari gua. Para mangsa akan dibawa bersama dengan tiga orang anggota Navy Seal yang membantu mereka bertahan hidup. 

Belajar dari pengalaman mereka sebelumnya, para penyelamat berhasil membawa dua mangsa pertama keluar lebih cepat dua jam dari hari-hari sebelumnya. Demikian diwartakan Reuters, Selasa (10/7/2018).
"Saya harap hari ini kita akan lebih cepat atau sama cepat seperti kelmarin," kata Narongsak.
Pasukan bolasepak  " Babi Liar" dan jurulatih mereka terperangkap pada 23 Jun  ketika mereka berangkat menjelajahi kompleks gua yang luas setelah latihan bolasepak  dan hujan lebat yang turun menyebabkan terowongan gua banjir.

Mereka ditemui oleh penyelam Inggeris di sebuah tepi berlumpur di sebuah ruangan gua beberapa kilometer di dalam kompleks pada Isnin minggu lalu.  Usaha penyelamatan besar-besaran segera dijalankan untuk mengeluarkan ke-13 anggota pasukan bolasepak itu. 

Kedelapan anak laki-laki yang dibawa keluar pada Ahad dan Isnin    dalam keadaan sihat secara keseluruhan dan beberapa orang meminta roti cokelat untuk sarapan. Mereka masih dikuarantin  dari orangtua mereka kerana risiko infeksi dan kemungkinan akan dirawat di rumah sakit selama seminggu untuk menjalani ujian.

No comments:

Post a Comment