Wednesday, July 11, 2018

Pasangan Baru ini berlanggaran sesama sendiri ketika bermain 'Zipline. Sang suami maut

Pasangan Baru Ini Bertabrakan Saat Bermain Zipline, Sang Suami Tewas Istrinya Luka Parah
iStock
gambar hiasan sukan ziplining (berseluncur) di sebuah hutan di Honduras 


Berbulan madu yang dilakukan satu pasangan dari Israel berakhir maut.
 
Pasangan itu berlanggaran ketika berseluncur menggunakan tali zipline di Honduras, menyebabkan sang suami maut dan  isteri cedera parah.
Dilaporkan The Washington, Isnin (9/7/2018), sang isteri,  Shif Fanken (27) mengikatkan tubuhnya di kabel yang melintang di pepohonan di Roatan, pulau terbesar di Kepulauan Bay, Honduras.

"Dia tersangkut di kabel tersebut dan tak boleh menggerakkan dirinya. Kejadiannya pada Khamis sekitar pukul 13.30 (waktu setempat," terang Wilmer Guerrero, komandan bidang keselamatan Roatan.

Ketika Fanken terperangkap di tengah jalan, suaminya, Egael Tishman (24) meluncur ke arah Fanken dan menghantamnya dengan kuat dari belakang.
Dua ambulans bergegas ke wahana zipline tersebut. Petugas yang mengenakan helmet berwarna oren terlihat memboyong kedua wisatawan ini keluar dari kawasan hutan dan menuju ambulans.

"Lelaki muda itu mengeluh bahwa dia tak boleh bernafas. Sesampainya di ambulans dia diberikan bantuan oksigen," kata Guerrero.

Keduanya sempat sedarkan ketika dikejarkan ke rumah sakit. Namun, pada Jumaat (6/7/2018) Tishman dinyatakan meninggal dunia yang dipercayai akibat pendarahan otak.

Sang isteri diangkut melalui udara ke sebuah rumah sakit di Amerika Syarikat pada Jumaat pagi. Ia sedang menjalani pembedahan untuk tulang rusuknya yang patah.
"Kedutaan Besar Israel di Guatemala akan menerbangkan jenazah sang suami ke Israel untuk dimakamkan" kata Kementerian Luar   Israel kepada Times of Israel.

Sementara itu, pemerintah Honduras telah melancarkan penyiasatan untuk mencari tahu bagaimana kecelakaan itu terjadi.
Sukan ziplining menjadi popular baru-baru ini sebagai sukan ekstrim yang memicu adrenalin. Pusat Penelitian Nationwide Children's Hospital mengungkapkan, ada peningkatan pada angka cedera dari ziplining: Sekitar 16,850 cedera nonfatal skibat ziplining dirawat di ruang kecemasan   AS dari tahun 1997 hingga 2012.

Sumber

No comments:

Post a Comment