Friday, July 5, 2013

Komuter terbakar kerana terlanggar tilam

5 Jul 2013

 
Suasana usai kejadian (bronx.news12.com)
New York -   Gara-gara tilam, komuter Metro-North yang beroperasi di New York,   mengalami kemalangan dan terbakar. Kereta komuter dengan delapan gerabak ini melanggar tilam yang ada di rel sekitar Bronx.

Otoriti Transit Metropolitan melaporkan, insiden ini terjadi pada Khamis (4/7) siang waktu setempat. Tidak ada korban jiwa dalam insiden yang diwarnai kebakaran gerabak ini.

Menurut MTA, seperti dilansir abclocal.go.com, Jumaat (5/7/2012), petugas berhasil mengarahkan para penumpang menuju ke gerabak paling hujung dan kemudian menuju ke peron dengan selamat. Saat kejadian, jumlah ada 750 penumpang yang berada di dalam keretapi komuter tersebut.

Kebakaran dilaporkan terjadi pada gerabak keenam hingga ke belakang dari rangkaian keretapi ini. Petugas bomba yang terjun ke lokasi berhasil memadamkan kebakaran tersebut.

Sementara mengenai keberadaan tilam yang tidak semestinya berada di atas rel tersebut, MTA belum mengetahui pasti. Anggota keselamatan setempat masih melakukan penyelidikan secara mendalam terkait hal tersebut.

Dipercayai sementara, kasur tersebut sengaja diletakkan di atas rel oleh orang-orang tak bertanggung jawab sebagai bahagian dari tindak vandalisme.

Akibat insiden ini, operasi  Metro-North   terhenti. Komuter yang menghubungkan Harlem dengan New Haven ini   tidak beroperasi selama beberapa jam. Namun dilaporkan, operasi komuter ini sudah berjalan normal ketika ini.

No comments:

Post a Comment