Sunday, October 27, 2013

Muslimah Nigeria masuk daftar remaja terpintar sejagat

27 Okt 2013


... A neuroscientist in the making
Sahila Ibrahim. ©onlinenigeria.com
 

Merdeka.com - Sahila Ibrahim, remaja 16 tahun dari Nigeria, baru-baru ini masuk dalam daftar "50 Remaja Paling Pintar Sedunia" menurut Web sekolah The Best Shcool.

Remaja yang tinggal di Edison, Negara  New Jersey, Amerika Syarikat itu pernah membuat kejutan ketika awal tahun lalu dia diterima Universiti Harvard sebagai salah seorang mahasiswa termuda di kampus berprestej itu, seperti laporan  ummid.com, Ahad (27/10).

Bukan hanya Harvard, tapi ketika itu Sahila juga diterima di 13 kampus ternama seperti Massachusetts Institute of Technology (MIT), Universiti Princeton, Columbia, Cornell, Brown, Pennsylvania, dan Chicago. Tapi akhirnya dia memilih Harvard kerana saranan adik laki-lakinya (umur tujuh tahun) yang punya impian masuk Harvard.

"Jika anda senang terhadap suatu hal dan berusaha keras mencapainya, maka anda akan berhasil," kata remaja yang suka matematik  dan sains ini.

Sahila meyakini kunci mencapai sukses adalah mencintai apa yang anda kerjakan dari awal yang mungkin. Dia mengaku menyedari hal itu sejak umur lima tahun.

Remaja muslim yang dikenal ramah dan rendah hati itu mengatakan orang tuanya yang berasal dari Nigeria sangat mendukung dan membantu mengajari apa yang tidak didapatnya di sekolah.

Remaja berjilbab itu juga menuturkan dia tertarik dengan bahasa Arab, Sepanyol, Latin, selain Inggeris.

Sahila mengaku dia juga suka bermain softball, sepak bola, dan alat musik trombon.

No comments:

Post a Comment