Surat peringatan kepada ibu bapa yang tersebar di laman sosial.  
  • Surat peringatan kepada ibu bapa yang tersebar di laman sosial.
KEMAMAN – Seorang murid tahun enam di sebuah sekolah daerah ini mengalami detik menakutkan apabila cuba diculik dua lelaki tidak dikenali, yang menaiki sebuah kereta Perodua Kancil berwarna putih ketika pulang dari kelas tambahan pada 28 Mei lalu.
Ketika kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu, mangsa yang baru keluar dari pagar Sekolah Kebangsaan Pusat, Kemaman, terkejut apabila dua lelaki mencurigakan itu memanggilnya datang ke arah mereka.

Menurut sumber, sebaik melihat murid itu keluar dari pintu pagar sekolah, dua lelaki itu yang pada awalnya berada dalam Perodua Kancil putih yang diletakkan berhadapan sekolah dan tidak jauh dari pintu pagar, membuka pintu kenderaan itu sebelum memanggil mangsa.

Takut dengan gerak-geri mencurigakan kedua-dua lelaki itu, murid terbabit yang pulang berjalan kaki ke rumah yang terletak di taman perumahan bersebelahan sekolah, berpatah balik dengan berlari masuk semula ke dalam kawasan sekolah.

Kelas tambahan dihadiri murid itu adalah kelas pada hari kedua kerana pihak sekolah mengadakan kelas tambahan cuti terancang selama tiga hari, bermula sehari sebelum kejadian.

Susulan kejadian itu, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah itu mengedarkan surat kepada ibu bapa dan penjaga semua murid bertarikh 22 Jun lalu, berhubung pemantauan keselamatan anak atau jagaan masing-masing.

Dalam surat itu, PIBG mengingatkan ibu bapa atau penjaga agar menepati masa dalam menghantar dan mengambil anak-anak atau murid jagaan masing-masing bagi memastikan keselamatan semua murid terjamin.

PIBG juga mengharapkan keprihatinan dan kerjasama ibu bapa atau penjaga demi keselamatan murid-murid sekolah itu.

Surat ditandatangani Yang Dipertua (YDP) PIBG sekolah itu, Shah Haru Sidek tersebar di laman sosial termasuk dalam aplikasi WhatsApp sejak beberapa hari lalu.

Namun ketika ditemui Sinar Harian semalam, beliau enggan mengulas berhubung perkara berkenaan.