Ketua pengarah kesihatan berkata, ahli keluarga
mengeluarkan Justinian Tan atas risiko sendiri untuk dihantar ke
Singapura, selepas memahami risiko menangguh pembedahan ke atas mangsa.
PETALING JAYA: Kementerian Kesihatan hari ini menyangkal laporan
media Singapura yang mendakwa Hospital Sultanah Aminah (HSA) di Johor
Bahru menangguhkan rawatan dan imbasan perubatan sewajarnya kepada
seorang rakyat negara itu yang merupakan mangsa langgar lari, sehingga
mendapat bayaran tunai.
Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata,
pemuda berusia 25 tahun itu diberikan rawatan kecemasan pada kadar
segera tanpa sebarang desakan untuk bayaran deposit terlebih dahulu.
Katanya, warga Singapura itu yang dalam keadaan kritikal, terus
dimasukkan ke Zon Merah di Jabatan Kecemasan HSA dan diberikan rawatan
kecemasan sejajar protokol Sokongan Nyawa Trauma Lanjutan (ATLS) yang
sudah dimulakan dalam ambulans.
“Pasukan kakitangan Jabatan Kecemasan juga memulakan pengimejan
diperlukan (x-ray, imbasan otak CT, serviks dan toraks), rawatan
(termasuk intubasi) dan rujukan kepada pasukan berkaitan secara
profesional dan dalam masa singkat, tanpa meminta sebarang deposit
memandangkan ia adalah kes kecemasan.
“Berdasarkan kecederaan otaknya, pesakit itu dirujuk kepada pasukan
pembedahan saraf dengan perancangan untuk kraniektomi nyahmampatan
segera, pengeluaran darah beku dan pemantauan tekanan intrakranial,
tanpa meminta deposit,” katanya dalam kenyataan hari ini.
The Independent melaporkan mangsa, Justinian Tan meninggal dunia
selepas HSA menangguhkan rawatan dan imbasan sehingga mendapat bayaran
tunai.
Tan dilaporkan bersama 5 rakannya yang berjalan ke kereta mereka
kira-kira jam 3 pagi, selepas selesai makan lewat malam. Tiba-tiba
sebuah Proton Saga merempuh kumpulan pemuda itu, sebelum melarikan diri.
Tan yang tidak sedarkan diri kemudiannya didapati menggigil, batuk berdarah dan sukar bernafas.
Rakan Tan yang dipetik portal berita itu berkata, pihak berkuasa
lambat bertindak, dengan ambulans hanya tiba 30 minit kemudian, walaupun
jarak tempat kejadian dengan hospital hanya 5km atau 9 minit
perjalanan, berdasarkan kiraan Google Maps.
Dr Hisham bagaimanapun menafikan dakwaan itu dengan berkata, rekod
perkhidmatan ambulans menunjukkan panggilan kecemasan diterima pada jam
2.57 pagi, 25 Ogos lalu dan sebuah ambulans meninggalkan HSA 2 minit
kemudian.
Beliau memuji tindakan pantas ambulans yang tiba di tempat kejadian
dalam tempoh 13 minit, iaitu pada jam 3.10 pagi, sebelum meninggalkan
lokasi itu dengan pesakit 5 minit kemudian.
Beliau turut mempertahankan HSA yang bertindak sejajar dasar
Kementerian Kesihatan mengikut Pekeliling Ketua Setiausaha Kementerian
Kesihatan bertarikh 4 Mac 2015 berhubung bayaran deposit untuk warga
asing di hospital kerajaan.
Dr Hisham menegaskan ahli keluarga Tan hanya diminta membayar kos pengimejan berjumlah RM2,575 setiba mereka di HSA.
Bagaimanapun, katanya, ahli keluarga memilih untuk mengeluarkan
pesakit atas risiko sendiri (AOR) dan merancang menghantarnya ke sebuah
hospital di Singapura, selepas memahami risiko yang perlu ditanggung
mereka kerana menangguhkan pembedahan ke atas mangsa.
“Kementerian Kesihatan menggesa semua pihak berkaitan untuk
bertanggungjawab dalam laporan dan ulasan lanjut kerana mengeluarkan
maklumat tidak tepat serta kenyataan tidak berasas boleh menimbulkan
salah faham dan menjejaskan keharmonian.
“Kementerian Kesihatan sentiasa menghargai nyawa dan melakukan yang
terbaik untuk merawat mana-mana pesakit, tanpa mengira latar belakang
atau kerakyatan mereka.
“Ini sejejar etika dan budaya korporat Kementerian Kesihatan, iaitu
‘Penyanyang, Profesionalisme dan Kerja Berpasukan’ serta ‘Kami Sedia
Membantu’,” katanya.
Tan yang merupakan anak ke-3 daripada 4 beradik itu disahkan mati
otak pada jam 5.56 petang Isnin. Kelmarin, ibu bapanya membenarkan
doktor mencabut sistem sokongan hayatnya.
No comments:
Post a Comment