Saifuddin Nasution berkata, resit merupakan bukti
sahih yang boleh membantu kementerian mengambil tindakan ke atas peniaga
degil.
GEORGE TOWN: Seorang menteri hari ini mengalu-alukan cadangan
persatuan pengguna supaya orang awam menyimpan resit pembelian bagi
mengesan kenaikan harga tidak adil selepas cukai jualan dan perkhidmatan
(SST) diperkenalkan semula bulan depan.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal-ehwal Pengguna, Datuk
Saifuddin Nasution Ismail memuji idea Persatuan Pengguna Pulau Pinang
(CAP) yang menggesa rakyat Malaysia mengamalkan budaya resit bagi
menyekat amalan salah peniaga.
Beliau berkata, peniaga beretika perlu mengeluarkan resit kepada
pembeli, dan pembeli pula perlu menyimpannya sebagai bukti sekiranya
berlaku apa-apa pertikaian selepas pembelian dibuat.
“Menyimpan resit anda boleh membantu kami mengambil tindakan ke atas
peniaga yang menaikan harga secara tidak adil. Resit merupakan bukti
sahih tentang harga yang dibayar dan boleh digunakan terhadap peniaga
degil.
“Kementerian menyokong apa-apa langkah bagi membantu mengesan
pengenaan harga terlampau tinggi dan kami mengucapkan terima kasih
kepada CAP atas cadangan idea itu,” katanya kepada FMT.
Presiden CAP SM Mohamed Idris menggesa pengguna mula menyimpan resit
pembelian mereka sebelum pelaksanaan SST 1 September depan bagi menyekat
amalan pencatutan.
Beliau juga mencadangkan kementerian mewujudkan pangkalan rondaan di
pasar popular bagi membolehkan pengguna membuat aduan sebaik sahaja
mereka mengesan kenaikan harga yang tidak munasabah.
Idris berkata pangkalan rondaan juga akan mengingatkan peniaga bahawa
tindakan boleh diambil jika mereka menaikkan harga secara tidak adil.
SST dijadualkan berkuatkuasa pada 1 September ini. Rang undang-undang
cukai tersebut diluluskan oleh Dewan Rakyat pada 7 Ogos lepas dan kini
menunggu persetujuan Dewan Negara. Kadar cukai baru itu ditetapkan pada
10% untuk jualan dan 6% untuk perkhidmatan.
SST dikenakan ke atas 38% barangan dan perkhidmatan indeks harga
pengguna, berbanding 60% di bawah cukai barangan dan perkhidmatan
sebelum ini.
FMT
No comments:
Post a Comment