Saturday, May 4, 2013

Lelaki ini Sudah Ketagihan Makan 5,000 Jenis Serangga


Ada kejadian aneh pada lelaki dari  Rhode Island yang mengaku dia pernah memakan 5,000 jenis serangga. Kebanyakan orang akan merasa jijik atau ngeri ketika menemukan serangga di makanan mereka. Namun David Gracer berbeda. Lelaki asal Rhode Island ini mengaku dia telah ketagihan makan serangga dan sejauh ini telah memakan 5,000 jenis serangga selama 11 tahun.

Untuk memuaskan ketagihannya pada serangga, Gracer selalu memiliki simpanan serangga di peti sejuk. Beberapa di antaranya adalah lipas, larva lalat, dan kalajengking. Gracer yang bekerja sebagai guru bahasa Inggris sendiri mengaku bahawa kegemarannya ini tidak umum. "Aku seringkali disebut gila, aneh, atau sakit," ungkapnya.


Gracer mengatakan bahawa makan serangga tak ada bedanya dengan makan hewan lain. Sama dengan ketika orang lain makan hewan laut seperti ketam, udang, atau tiram. Isterinya, Kim Jason, mengaku tak begitu perhatian dengan kegemaran suaminya hingga akhirnya kegemaran itu menjadi semakin parah.



"Kegemaran David makan serangga menjadi semakin besar, besar, dan terus membesar," ungkapnya. Gracer sendiri menganggap peti sejuk khusus untuk serangga yang disimpannya di ruang bawah tanah adalah harta karun.
Gracer tak sendirian di dunia ini. Data menunjukkan lebih dari setengah populasi dunia makan serangga. Orang-orang yang memiliki kegemaran makan serangga sebagai makanan disebut sebagai enthomophagist.


Gracer sendiri telah mulai menggemari serangga sejak tahun 2011. Selama ini dia sering muncul di televisyen kerana keunikannya. Selain itu, Gracer juga mengaku bahawa semangkuk belalang lebih bergizi daripada daging sapi, serta lebih rendah lemak.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment