Wednesday, January 15, 2014

Hakim Mabuk Digantung lesen Memandu

15 Jan 2014

Anne Bampton, 51 tahun, seorang hakim Mahkamah Tinggi   Australia Selatan,  tidak boleh memandu kereta untuk sementara akibat lesennya digantung selama delapan bulan. Hal itu terjadi kerana Hakim Bampton melanggar penunggang basikal  dalam keadaan mabuk.

Selain itu, ia juga didenda $1,300. Hakim Bampton  Rabu  15/1/2014  mengaku  bersalah kerana memandu keretanya  di bawah pengaruh alkohol.

Hasil ujian  darah menunjukkan Hakim Bampton meneguk minuman keras dalam sukatan dua kali lebih banyak dari standard normal yang diizinkan bagi seseorang pemandu kenderaan.

Kerana mabuk, dia kemudian melanggar seorang penunggang basikal di daerah Toorak Gardens di Adelaide, November tahun lalu.

Dalam sidang mahkamah, Bampton menyampaikan permintaan maaf kepada  mangsa dan juga bagi masyarakat amnya.

Akibat kes ini, dia kini dilarang menangani kes di mahkamah yang berkaitan dengan masalah lalu-lintas.

Menurut Ketua PT Australia Selatan Chris Kourakis, Hakim Bampton tidak akan menangani kes-kes yang berkaitan dengan alkohol hingga 12 bulan akan datang.
 Justice Anne Bampton drink driving
Justice Anne Bampton, who knocked a cyclist off her bike, arrives at the Adelaide magistrates court with solicitor Stephen Ey on Wednesday. Photograph: David Mariuz/AAP

No comments:

Post a Comment