Wednesday, July 23, 2014

Lagi korban kekejaman Israel

Selasa, 22/07/2014 
 
 
 serangan Israel di Gaza (Reuters)
Gaza, - Biadab! Serangan Israel di wilayah Gaza kembali meragut korban jiwa hari ini. Bahkan salah seorang korbannya adalah wanita hamil!

Seorang anak dan tiga wanita terbunuh dalam dua serangan udara terpisah di Jalur Gaza hari ini. Seorang dari ketiga wanita itu sedang mengandung.

Jurucakap  dinas urusan darurat Gaza, Ashraf al-Qudra mengatakan seperti dilansir kantor berita AFP, Selasa (22/7/2014), dua wanita terbunuh dalam serangan udara di Daerah Zaitun, Gaza timur. Sementara seorang wanita hamil dan seorang kanak-kanak terbunuh dalam serangan kedua di Beit Hanun, Gaza utara.

Terkait konflik Gaza, para pemimpin dunia telah mendesak kelompok Hamas untuk menerima proposal gencatan senjata yang ditawarkan Mesir. Namun Hamas berkeras menolak gencatan senjata dengan Israel jika tanpa syarat-syarat tertentu. Hamas menginginkan Israel dan Mesir mencabut sekatan atas wilayah Gaza sebagai syarat gencatan senjata tersebut.

Sejauh ini, hampir 600 warga Palestin  telah terkorban dan lebih dari 3,600 cedera selama operasi tentera Israel yang telah berlangsung sejak 8 Julai lalu.

Di pihak Israel, tujuh tentera terbunuh dalam pertempuran dengan para pejuang Hamas pada Isnin, 21 Julai. Sehingga sejauh ini sudah 25 tentera Israel yang terbunuh selama operasi tentera di Gaza . Ada berita menyatakan korban jiwa tentera Israel jauh lebih banyak dari yang dilaporkan. Angka ini dua kali lipat lebih dari jumlah korban Israel selama serangan darat di Gaza pada tahun 2009 lalu.
detikNews

No comments:

Post a Comment