Tuesday, July 29, 2014

Pegawai Israel kata Netanyahu bohong tentang jumlah korban maut di pihak Israel

29/7/14
Pejabat Israel: Netanyahu bodohi publik soal jumlah korban tewas
Netanyahu. ©AFP PHOTO/GALI TIBBON Parti buruh Israel mengatakan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu telah menyesatkan pendapat umum Israel mengenai jumlah korban di pihak  Zionis itu dalam perang terhadap Gaza.

"Hamas memang sedang mempermalukan Netanyahu dengan mensasarkan Lapangan Terbang Ben Gurion di Tel Aviv dengan serangan roket, dan perang Gaza tentunya akan menjadi kekalahan terburuk tentera Israel yang pernah dihadapi dalam catatan tenteranya yang panjang," kata Isaac Herzog, ketua Parti Buruh Israel, dalam pertemuan publik dengan mahasiswa Universiti Tel Aviv, seperti dilansir kantor laman Mehr, Ahad (27/7).

"Para ahli politik berkuasa Israel sangat prihatin tentang roket yang ditembakkan dari Gaza, Palestin , tetapi sebenarnya mereka tidak melakukan apa-apa untuk menghentikan serangan roket itu," ujar Herzog.

Dia menyatakan Netanyahu terus mengawal ketat media berkaitan dengan jumlah yang tepat dari tentera Israel yang ditangkap, atau terbunuh dalam serangan yang sedang berlangsung terhadap Jalur Gaza yang terkepung tapi, tetapi dia harus tahu fakta bahawa dia tidak boleh  menyembunyikan kebenaran dari satu bangsa.

Herzog mengkritik Netanyahu kerana dengan kejam menyembunyikan kenyataan pahit ini.

"Israel banyak menggembar-gemborkan sistem pertahanan Iron Dome lebih seperti saringan besi namun gagal untuk menghancurkan semua, sebab beberapa roket Hamas berhasil ditembakkan ke masyarakat Zionis," kata Herzog. Merdeka.com

No comments:

Post a Comment