Saturday, August 2, 2014

Hacker Tiongkok Berjaya Merentas Pertahanan Iron Dome Israel

  1 ogos 2014
Peretas Tiongkok Jebol Pertahanan Iron Dome Israel
Kompas.com
  Gambar hiasan
   BBC menemui bukti yang kemungkinan memastikan bahawa perentas berhasil mencuri dokumen rahsia tentera dari dua perusahaan milik pemerintah Israel yang memajukan sistem pertahanan peluru berpandu pertahanan Kubah Besi (Iron Dome).
 
Pelanggaran ini pertama kali diumumkan blogger masalah keselamatan Brian Krebson hari  28 Julai 2014 . Tetapi perusahaan-perusahaan ini menyangkal jaringan rahsia mereka telah direntas , lapor wartawan BBC Joe Miller.
Meskipun demikian,  pasukan intelijen yang mengisyaratkan ratusan dokumen memang sudah disalin.

Dokumen yang dicuri dalam beberapa bulan itu berkaitan dengan roket balistik, pesawat tanpa awak, dan peluru kawalan  Arrow III. Cyber Engineering Services (CyberESI) mengamati kegiatan perentas tersebut selama delapan bulan di tahun 2011 dan 2012.

Dilaporkan bahawa data diambil perentas yang diperkirakan mencari data intelijen terkait dengan Iron Dome. Sistem pertahanan antipeluru berpandu  ini dapat menghentikan dan merosak roket dan tembakan.

Teknologi ini dipandang banyak pihak mencegah kematian ramai penduduk awam   Israel selama konflik dengan milisi Klik Gaza. Laporan CyberESI mengisyaratkan serangan menggunakan peralatan canggih mirip dengan yang digunakan pihak di Tiongkok yang merentas perusahaan pertahanan AS.
 TRIBUNNEWS.COM/ kompas.com

No comments:

Post a Comment