Sunday, September 28, 2014

PM India tidak akan sentuh hidangan makan malam bersama Obama

28/9/14

PM India bakal tak sentuh hidangan makan malam bareng Obama
Narendra Modi. ©Reuters 
 Perdana Menteri India Narendra Modi dijadualkan akan makan malam bersama Presiden Amerika Syarikat Barack Hussein Obama besok di Rumah Putih, Ibu Kota Washington D.C. Namun dalam acara itu Modi dipastikan tidak akan makan apa pun kecuali air dan lemon.

Kunjungan pertamanya ke Amerika Syarikat nampaknya memang salah waktu. Modi sedang menjalankan puasa sembilan hari sebagai penghormatan pada Dewi Durga, salah satu dewi utama di India, seperti dilansir surat khabar the Daily Mail, Ahad (28/9).

Modi mengatakan dia telah menjalankan puasa ini selama lebih dari tiga dekade. Meski pertemuan dengan Obama dalam rangka perniagaan antara negara ini akan banyak dihidangkan makanan, dipastikan Modi bergeming menyentuhnya.

"Jika Perdana Menteri Modi dan pegawai lain ada di majlis makan malam itu memilih untuk tidak makan berdasarkan keyakinan mereka, kami akan melakukan apa pun demi mengakomodasi puasa ini," ujar jurucakap Rumah Putih Josh Earnest.

Modi tiba di Amerika pada Jumaat dan akan menghadiri serangkaian acara makan-makan dengan Obama dan pegawai lainnya termasuk Menteri Dalam Negeri John Kerry.
sumber:merdeka.com

No comments:

Post a Comment