Monday, September 1, 2014

Selepas diselamatkan, Raju terancam akan dipasung semula

01/09/14

Usai diselamatkan, gajah India Raju terancam kembali dipasung
Gajah India Raju. ©Daily Mail 
 Raju, gajah India yang menangis terharu setelah dibebaskan dari pasungan terpaksa   kembali dipasung kerana mantan majikannya mengajukan gugatan undang-undang untuk mendapatkan dia kembali.

Raju sempat mendapat perhatian antarabangsa setelah dia menangis usai dibebaskan julai lalu dari pasungan selama 50 tahun  . Dia dibawa ke Pusat Konservasi dan Alam Liar India untuk bergabung dengan lima gajah betina lain, seperti dilansir surat khabar the Daily Mail, Ahad (31/8).

"Kami sangat terpukul setelah semua yang dia alami kini kami masih harus berjuang bagi kebebasan Raju. Mantan majikannya beralasan dia adalah barang miliknya yang harus dikembalikan," kata pengasas Charity Wildlife Kartick Satyanarayan yang memimpin penyelamatan Raju sebelumnya.

"Kami berharap mahkamah akan menolak tuntutan itu kerana Raju selama ini mengalami penyeksaan kejam."

Nasib Raju akan ditentukan di mahkamah di Allahabad pada 4 September nanti.

"Kami ingin kes ini jadi pelajaran bagi perubahan perlakuan terhadap gajah di seantero India dan para penyiksa harus dihukum."

Kisah Raju muncul ketika lembaga perlindungan satwa Wildlife SOS berpejabat di Inggeris bekerjasama dengan rakan mereka di India membebaskan Raju dari pasungan ketika tengah malam.

Sepuluh anggota  pasukan dan para ahli alam liar dari Wildlife SOS bersama 20 pegawai Jabatan Kehutanan India dan sejumlah polis  menyelamatkan Raju di wilayah Uttar Pradesh.
sumber:merdeka.com

No comments:

Post a Comment