Wednesday, October 22, 2014

2 Jet Tempur F-16 Amerika Berlanggar di Udara

Gambar hiasan
Kansas, - Dua jet tempur Amerika Syarikat, F-16 berlanggaran di udara   dekat wilayah Moline, Kansas, AS. Mujur, kedua juruterbang selamat dalam insiden tersebut.

Peristiwa perlanggaran itu terjadi ketika terbang latihan pada Isnin, 20 Oktober waktu setempat. Pegawai-pegawai Patrol Jalan Raya Kansas melaporkan adanya potongan bangkai pesawat di sebelah utara kota Elk County, sekitar 75 batu sebelah tenggara Wichita.

Menurut warga setempat, seorang juruterbang  dari salah sebuah jet tempur tersebut berjaya melompat keluar dari pesawat dengan selamat. Juruterbang Garda Nasional Udara Oklahoma tersebut mendarat di padang rumput. Sementara jet tempur yang dipandunya jatuh dan terbakar.

"Anda boleh melihat langsung ke jalan utama ... dan melihat asapnya," kata pegawai Moline City, Lisa Townsley kepada media tempatan,  The Wichita Eagle dan dilansir Reuters, Selasa (21/10/2014).

Sejumlah serpihan dari perlanggaran kedua jet tempur jatuh di kota tersebut, namun tak ada laporan jatuhnya korban.

Juruacakap tentera, Kolonel Max Moss tidak menyebutkan identiti kedua juruterbang yang terlibat dalam insiden itu. Namun disebutkan, juruterbang  yang melompat keluar telah dibawa ke rumah sakit Pangkalan Angkatan Udara McConnell di Wichita untuk evaluasi.

Sementara jurruterbang jet tempur lainnya berhasil menerbangkan kembali jetnya ke pangkalan di Oklahoma. Dalam kejadian ini, kedua juruterbang dilaporkan dalam kondisi baik, tanpa luka-luka serius.
sumber:detikNews

No comments:

Post a Comment