Friday, October 24, 2014

PRU14: Kelantan mantap daftar pemilih, tarbiah

ASLANI M | .
KOTA BHARU: PAS Kelantan memberi tumpuan memperkemaskan daftar pemilih dan memperkasa program tarbiah sebagai persiapan awal menghadapi Pilihan raya Umum ke-14 (PRU14).

Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, memperkemas daftar pemilih memang diberi keutamaan secara berterusan di Kelantan.

Katanya, dua elemen itu cukup penting dalam misi mempertahankan kerajaan negeri pada PRU akan datang.

“Kita sudah mulakan program tarbiah sejak 24 tahun lalu. Sehingga kini Kelantan telah berjaya melahirkan anak-anak yang ada acuan agama melalui pembelajaran di Yayasan Islam Kelantan.

“Mereka lebih memahami kehendak-kehendak Islam sebagai addin. Mereka bukan sahaja menyokong sebaliknya dapat memberi khidmat bagi mempertahankan dasar Membangun Bersama Islam,” katanya di sini.

Menurutnya usaha ke arah itu sedang digerakkan di samping menghasil strategi-strategi baru sebagai persiapan awal menghadapi PRU14.

Selain itu PAS juga perlu mempunyai kekuatan aspek kewangan dan mampu menangani fitnah-fitnah yang sering dilemparkan pihak lawan.

“Biar pun agak sukar namun kita perlu juga menghadapinya di zaman langit terbuka sekarang.

“Fitnah-fitnah dan benda-benda yang boleh memberi kefahaman yang tidak betul dalam masyarakat hendaklah ditolak,” katanya.

Beliau juga berkata, kekuatan PAS kerana mendokong dasar perjuangan yang mewarisi para ambia dan nabi-nabi.

Katanya juga sebagai pendokong gerakan Islam adalah perlu difahami kita berjuang atas dasar berjemaah.

“Dalam PAS kita tidak menggunakan kuasa veto, sebaliknya kita mengamalkan syura. Apabila mempunyai kekuatan dari segi kepemimpinan peringkat jemaah kita tidak akan menghadapi masalah,” ujarnya. - HARAKAHDAILY 23/10/2014

No comments:

Post a Comment