Wednesday, November 26, 2014

Kisah Pasukan Adventure Racing Sweden dan Anjing Liar yang Setia

25/11/14

Empat atlet Sweden yang sedang mengikuti pertandingan petualangan di hutan tropika Ekuador membawa pulang seekor anjing liar yang mengikuti mereka sejauh ratusan kilometer.

Kisah ini bermula ketika empat sekawan itu memberikan satu tin  makanan kepada anjing liar di hutan.

Anjing itu - yang akhirnya diberi nama Arthur - lalu mengikuti mereka dalam pertandingan  Adventure Racing dunia yang ditempuh dalam jarak 692 kilometer.

Arthur sekarang sudah dibawa pulang ke Swede setelah diperiksa oleh doktor haiwan.

Berbahaya

Tidak peduli apa adventure yang sedang mereka lakukan, Arthur pasti setia menemani.

Arthur berenang bersama mereka ketika pasukan menaiki kayak di sungai, memanjat bukit, dan mengharungi medan lumpur setinggi lutut.

Bahkan ketika tim mencuba untuk mengusir dia, Arthur tetap tidak mau meninggalkan.

Di awal-awal perlumbaan, penyelenggara sempat memperingatkan tim Sweden ini kerana membawa Arthur bersama mereka akan menimbulkan risiko bagi keselamatan anjing itu dan juga mereka.

Tim berusaha pergi meninggalkan Arthur mengarungi bawah sungai menggunakan kayak, tetapi Arthur melompat ke air dan berjuang berenang disamping kayak mereka.

Kapten tim Mikael Lindord, lalu mengangkatnya, menempatkan dia di dalam kayak dan membiarkan dia tinggal bersama selama baki  perjalanan.

Pulih cepat

Adventure Racing adalah bentuk olahraga ekstrim yang memerlukan pendakian yang terus menerus, trekking, berbasikal gunung dan kayak selama beberapa hari berturut-turut.

Kejuaraan dunia yang diselenggarakan di Ekuador mencakup tiga wilayah geografis yang beragam - Andes, Pasifik dan hutan hujan Amazon.

Sejak tiba di Sweden, Arthur menjalani  rawatan kerana luka di punggungnya. Luka itu sudah ada tiga sampai enam bulan dan masih berdarah ketika tim menemuinya.

Tiga hari yang lalu mereka mengatakan itu "penyembuhan berlangsung cepat".

Lindnord dalam akaun Facebook mereka mengatakan dirinya amat terhar: "Saya tiba di Ekuador untuk memenangi lumba, tetapi kami bertemu dengan teman baru."
sumber: detikNews

No comments:

Post a Comment