Friday, November 21, 2014

Poland melarang kartun Winnie the Pooh kerana....

 21/11/14

Tak bercelana, kartun Winnie the Pooh dilarang di Polandia
Winnie the Pooh. istimewa ©2014 Merdeka.com  
 Tokoh kartun beruang kuning Winnie the Pooh dilarang di sebuah kota di Poland , sebab karakter ini tidak berseluar atau setengah bogel.

Surat khabar the Daily Mail melaporkan, Jumaat (21/11), pihak berkuasa Kota Tuszyn juga menyerang penggagas karakter Pooh, Alan Alexander Milne, dan menyebutnya menjijikkan. Mulanya kota ini mencari figure lucu untuk ditempatkan di pelbagai taman bermain anak. Beberapa warga menyarankan agar memapemer tokoh popular dan sudah dikenali, salah satunya beruang Pooh.

Namun beberapa anggota parlimen setempat menolak usulan itu. Mereka mengatakan Winnie the Pooh membawa mengaruh berbahaya bagi anak-anak. "Satu-satunya masalah beruang itu yakni bajunya tidak lengkap," ujar salah seorang konselor Ryszard Cichy.

Setengah bogel jelas tidak sopan bagi anak-anak sementara beruang di Poland  seluruh tubuhnya tertutup, mengenakan baju dari kepala hingga kaki dan bukan seperti Pooh yang hanya menutupi tubuh bahagian pinggang ke atas. Bahkan salah satu konselor bernama Hanna Jachimska mengatakan sangat mengutuk penciptanya, Milne yang memotong kelamin si beruang kuning itu dengan pisau cukur  hingga Pooh krisis identiti.

Jurucakap untuk Winnie the Pooh mengatakan memag benar beruang kuning itu tidak bercelana dan tidak berkelamin sebab tidak mengajarkan seksualiti pada anak-anak.
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment