Thursday, December 25, 2014

Warga Hong Kong rebut duit bernilai USD 2 juta tercecer di jalan

25/12/14
Warga Hong Kong rebutan duit senilai Rp 24 M tercecer di jalan
Rebutan wang tercecer di jalanan Hong Kong. ©2014 Merdeka.com  
 Kelmarin (24/12), Jalan Glouchester, Daerah Wan Chai di Hong Kong mendadak ribut oleh kerumunan manusia. Tua muda, kaya miskin berlumba memungut  wang kertas bejibun yang tercecer di jalan raya. Alhasil, kesesakan pun terjadi, sehingga polis  terpaksa turun tangan, seperti dilansir Stesyen Televisyen CCTV News, Khamis (25/12). 

Anggota polis buru-buru mengingatkan warga yang matanya sudah hijau supaya tidak tergoda. Imbauan di media massa digencarkan. "Barang siapa menemui wang di jalanan, diharap segera menyerahkannya kepada polis  terdekat bila tidak ingin dikenai tuduhan pencurian," seperti tertulis dalam rilis polis.

Setelah disiasat, rupanya wang senilai USD 2 juta   itu milik bank yang memakai jasa perusahaan yang suply wang tunai G4S. Ditengarai, salah satu kereta milik perusahaan asal Britain itu pintunya terbuka, menyebabkan tiga kotak berisi wang jatuh ke jalanan.

 Polis Hong Kong mengatakan,   van yang menyebabkan kehebohan ini sudah ditemui. Dalam perjalanan kelmarin, seharusnya pemandu dan dua petugas menghantarkan USD 67.6 juta.
Jurucakap G4S Hong Kong Sheela Leung Hui-kwan mengaku pihaknya akan memberi ganti rugi pada bank yang belum mendapat setoran duit. Penyiasatan dalaman  buat mencari kemungkinan kejahatan juga dilakukan.

"Tapi dugaan kami sementara, kerana kerousakan pintu   van tersebut," ujarnya.
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment