Friday, January 30, 2015

Hadiah Valentine mengejutkan untuk Mantan Kekasih

  29 Januari 2015 
 
Los Angeles Times Kecoak Madagaskar

KOMPAS.com -  Zoo San Francisco memberi alternatif pada perayaan hari Valentine tahun ini. Mereka memberi kesempatan kepada orang-orang yang patah hati untuk mengadopsi seekor kalajengking raksasa atau seekor lipas  Madagaskar dan menamai binatang-binatang itu dengan nama mantan kekasih atau orang yang mematahkan hati mereka.

Laman adopsi klipas itu menyatakan, ”Tak ada cara lebih baik untuk mengatakan bahawa anda sudah melupakan kisah sedih percintaan Anda selain mengadopsi seekor  lipas raksasa dan menamainya dengan nama mantan kekasih anda.”

”Kalau anda pernah jadi korban sengatan kejam cinta, zoo itu menawarkan untuk mengadopsi kalajengking raksasa berbulu terbesar di Amerika Utara. Mirip seperti mantan anda, binatang ini biasanya ditemui di sekitar lembah tempat mereka menggali liang,” demikian tertulis di laman adopsi kalajengking.

Untuk mereka yang merasa benar-benar dendam kepada mantannya, Zoo   itu memberi  pilihan mengirim pemberitahuan kepada orang penyebab patah hati itu.

Pakej adopsi itu tidak benar-benar termasuk penyerahan binatang hidup. Adopsi itu hanya dalam nama. Para penderma hanya menerima sertifikat resmi adopsi dari zoo serta sebuah boneka lembut kalajengking atau lipas plastik, tergantung binatang yang diadopsi.

Hak untuk memberi nama ditebus dengan biaya mulai 25 dollar AS. Derma itu digunakan untuk mendukung usaha pengkajian dan pelestarian. Menurut laman donasi itu, walau tidak dijanjikan, konon adopsi kalajengking merupakan proteksi permanen terhadap sengatan cinta di masa depan.

Untuk mereka yang masih bahagia dengan kisah cintanya, ada adopsi lain, seperti panda merah, penguin magellan, dan lemur. Kalau kekasih anda suka kucing, anda boleh mengadopsi singa afrika, harimau sumatera atau harimau salji. (REUTERS/AP)
Editor : Egidius Patnistik
Sumber: KOMPAS CETAK

No comments:

Post a Comment