Tuesday, January 27, 2015

Remaja perempuan meninggal kerana sunat. Doktor dipenjara

27/01/2015 

Suhair al-Bataa

Suhair al-Bataa dilaporkan menolak menjalani prosedur sunat perempuan.
Seorang doktor di Mesir    dipenjara dua tahun kerana melakukan kerosakan alat kelamin perempuan (FGM), atau di Mesir biasa disebut sunat perempuan, yang menyebabkan kematian seorang anak berusia 13 tahun.

Keputusan itu dikeluarkan oleh Mahkamah Rayuan di kota Mansoura, kawasan Delta Nil, pada 26/01)/15.

Rayuan diajukan oleh pihak-pihak yang menentang praktik FGM mengajukan rayuan  atas mahkamah sebelumnya yang membebaskan Raslan Fadl atas kematian Suhair al-Bataa.

Kes yang dialami oleh Fadl ini merupakan kes pertama terkait dengan FGM yang sampai di mahkamah.

Jurucakap kelompok Equality Now, Suad Abu-Dayyeh, mengatakan keputusan mahkamah merupakan "kemenangan monumental bagi perempuan dan anak-anak perempuan di Mesir".

"Negara ini menunjukkan peraturan akan ditegakkan dan kami berharap bahawa ini menjadi langkah pertama untuk mengakhiri praktik kekerasan ekstrem terhadap perempuan selamanya," katanya.

Suhair al-Bataa meninggal dunia Jun  tahun 2013 setelah dipercayai menjalani prosedur sunat perempuan dengan pengrosakan alat kelamin.

Praktik tersebut masih banyak dilakukan masyarakat Mesir meskipun secara resmi sudah dilarang sejak 2008.

Jumlah anak perempuan yang meninggal kerana FGM tidak diketahui secara pasti, kerana kematian setelah menjalani FGM biasanya dicatat sebagai kematian akibat alergi ubat antibiotik atau pendarahan.
Sumber: detikNews

No comments:

Post a Comment