Tuesday, March 31, 2015

Kata ilmuwan, ini wajah paling sempurna di dunia

30/3/15
Kata ilmuwan, ini wajah paling sempurna di dunia
Wajah paling sempurna di dunia. ©2015 Merdeka.com
 Menurut anda siapakah wajah paling sempurna di dunia? Kini para ilmuan menggunakan aplikasi "2-fits" untuk membentk wajah lelaki dan wanita buat menjawab pertanyaan tersebut. Hasilnya, sains mendakwa berhasil menggambarkan paras paling sempurna di dunia.

David Gandy dan Kendal Jenner adalah model yang menjadi contoh lelaki dan wanita dengan wajah sempurna di muka bumi, seperti dilansir the Daily Mail, Selasa (31/3).

Para ilmuwan membentuk fitur gambaran dari hasil kajian yang dipimpin Dr Chris Solomon, Universiti Kent. Dr Solomon, meminta masyarakat mengumpulkan contoh wajah yang sempurna dengan bantuan software photofit "efit-V" yang digunakan oleh Polis Britain.

Dia menggunakan program komputer yang biasa di aplikasikan polis ketika menggambar sketsa wajah seorang buruan.

"Sangat penting untuk dicatat bahawa (dua gambar ini) adalah wajah ideal menurut orang-orang yang tinggal di Britain, sehingga sebuah penelitian di Asia atau Afrika mungkin hasilnya akan berbeda," ungkap Solomon.

Untuk diketahui, wajah wanita bertekstur lebih lembut dengan garis rahang dan wajah lebih pipih, serta bibir lebih tebal. Sementara kriteria sebaliknya diterapkan untuk mengukur penampilan lelaki yang lebih maskulin.
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment