Tuesday, May 26, 2015

Banduan aneh. Makan apa saja di dalam sel termasuk skru

Selasa, 26 Mei 2015

Narapidana Ini Sedot Banyak Anggaran Penjara
nydailynews.com
Lamont Cathey. 

  AMERIKA SYARIKAT - Siapa banduan di dunia yang paling banyak menghabiskan wang negara untuk mengurungnya dalam penjara|? Memang belum ada catatan untuk itu.

Tapi Lamont Cathey, seorang remaja 17 tahun asal Chicago, Amerika Syarikat, layak menjadi nominasi. Ia sudah membuat penjara Illinois County di AS mengeluarkan wang 1 juta dolar AS,   untuknya.
Lamont tak bergaya hidup mewah di penjara. Tapi, wang itu digunakan untuk membayar  bil kesihatannya.

Sebagaimana dilansir New York Daily News, Lamont punya kebiasaan aneh, yakni suka makan apa saja. Bahkan termasuk skru , mur baut, yang boleh   dia ambil dan temui di dalam selnya.

Kerana kebiasaan anehnya tersebut, ia mengalami gangguan kesihatan. Selama dipenjara, ia sudah menjalani  rawatan dan pembedahan sebanyak 30 kali. Pembedahan  harus dilakukan untuk mengambil barang-barang berbahaya yang dia makan.

Nah, tagihan untuk pembedahan yang harus membuat pihak penjara mengeluaran wang sedemikian besar. Jumlah wang yang dibayarkan penjara untuk  rawatan kesihatan Lamont lebih besar dari pada alasannya masuk penjara.
Lamont, dipenjara gara-gara kes pencurian wang   dari sebuah kedai pizza. Ia mendapat hukuman 16 bulan penjara, dan kini Amerika Syarikat malah harus tekor wang yang banyak

"Kes Lamont ini adalah sebuah contoh sempurna untuk kesalahan dari sebuah sistem keadilan. Sungguh ini menyedihkan dan membuat kami semua kecewa," kata Direktur Eksekutif dari penjara Illinois, Cara Smith.

Lamont sebenarnya seorang atlet basketball berpotensi ketika masih sekolah. Tapi bakatnya tiba-tiba malap dan ia menjalani kehidupan di dunia hitam. Beberapa keluarga  menyebut ia mengalami depresi akibat hal itu.
 TRIBUNNEWS.COM

No comments:

Post a Comment