Friday, July 3, 2015

Pekerja di Kilang Kereta VW Mati "Dibunuh" Robot

Jumat, 3 Julai 2015
 
EPA/BBC kilang kereta  Volkswagen di Baunatal, Frankfurt, Jerman.

FRANKFURT  — Seorang pekerja di kilang keretal Volkswagen, Jerman, meninggal dunia setelah sebuah robot pekerja tak sengaja menarik dan memhempasnya ke sebuah lempengan logam.

Lelaki berumur 22 tahun itu meninggal sesudah dibawa ke rumah sakit di Baunatal, 100 kilometer sebelah utara Frankfurt.  Dia bekerja sebagai sebahagian dari pasukan kontraktor yang memasang robot ketika kecelakaan terjadi.

Heiko Hillwig dari Volkswagen menyatakan, kecelakaan terjadi kerana "faktor kecuaian manusia" tak boleh menyalahkan robot itu.

"Robot boleh diprogram untuk mengerjakan berbagai tugas dalam proses perakitan. Biasanya beroperasi di dalam ruang terbatas di kilang, menarik suku cadang kereta , dan mengolahnya."

Seorang anggota pasukan kontraktor juga sedang berada di lokasi ketika kecelakaan terjadi, tetapi dia tak cedera. Dia menolak memberi butir terperinci  yang terjadi dan menyatakan bahawa penyiasatan sedang dilakukan.
Kantor berita Jerman DPA melaporkan, pihak keselamatan kini sedang menyiasat kemalangan  ini dan akan melakukan penuntutan.
Editor : Ervan Hardoko
Sumber: BBC Indonesia/KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment