Thursday, September 3, 2015

Netizen berdebat gara-gara jemaah Haji tawaf pakai segway board. Video

03/09/15
Netizen berdebat gara-gara jamaah Haji tawaf pakai segway
Jamaah haji tawaf pakai segway. ©2015 Merdeka.com
 Video ibadah haji di Masjidil Haram, Makkah, Arab Saudi, memicu perdebatan di dunia maya. Pangkal masalahnya adalah seorang jamaah berpakaian ihram menggunakan kenderaan elektrik ketika melaksanakan tawaf.

Dalam menjalani rukun wajib haji itu, lelaki tak diketahui identitinya atau warganegaranya tersebut mengelilingi Kabah menggunakan motor elektrik jenama segway. Video berdurasi 21 detik ini disebarkan pertama kali oleh akaun Twitter @BHTofficial awal  minggu lalu.

Arab News melaporkan, Rabu (2/9), video ini viral di jejaring sosial, khususnya di kalangan netizen Timur Tengah. Pengguna Internet berdebat soal sah tidaknya ibadah tawaf menggunakan segway.
"Tidak boleh seperti itu. Jika kedua kakinya masih normal, seharusnya tawaf dilakukan dengan berjalan," kata akaun @AsnSaleem lewat Twitter.

Sedangkan beberapa netizen lainnya tidak menyalahkan penggunaan segway dalam tawaf. "Menurut saya secara fiqih tidak dilarang. Tapi seandainya boleh dihindari, seharusnya tidak perlu menggunakan alat bantu," kata Qasmi Shambali, pakar hadis asal India.

Sekadar maklumat, alat yang digunakan oleh jamaah itu adalah segway. Benda sekilas mirip bahagian depan basikal ini kenderaan elektrik yang berjalan dengan menyeimbangkan-sendiri dua roda, diciptakan sejak 2003.

Segway dirancang oleh Dean Kamen, pencipta dari Amerika Syarikat. Selama lima tahun terakhir, segway semakin popular, termasuk di Indonesia, walau cuma boleh digeber dengan kecepatan 6.4 km/jam.
Youtube/Merdeka.com

1 comment:

  1. Netizen berdebat gara-gara jemaah Haji tawaf pakai segway board. Video. 03/09/15. Netizen berdebat gara-gara jamaah Haji tawaf pakai ... segwayboard.blogspot.com

    ReplyDelete