Saturday, October 10, 2015

"Ratu Gading" Ditangkap di Tanzania

9 Oktober 2015 

Yang Feng Glan, di sebut sebagai
Yang Feng Glan, di sebut sebagai "Ratu Gading" karena ia adalah penyelundup terbesar gading gajah di Tanzani (Foto: Shanghaiist)
JOHANNESBURG – Setelah sekian lama Otoritas di Afrika berusaha menangkap otak kejahatan dari penyelundup gading gajah terbanyak, akhirnya berhasil menangkap seorang perempuan yang memiliki alias “Ratu Gading”.

Yang Feng Glan, perempuan asal China ini ditangkap di Tanzania setelah pasukan khusus dari National and Transnational Serious Crimes Investigation Unit membuntuti kegiatannya selama setahun yang diketahui ia pergi ke Beijing, Ugan dan Tanzani untuk memfasilitasi penjualan gading ilegal.

“Ia (Yang Feng Glan) adalah penyeludup gading terbesar yang pernah kami tangkap,” kata juru bicara Elephant Action League, dilansir dari Fox News, Jumat (9/10/2015).

Glan didakwa oleh pihak berwajib menyelundupkan gading gajah dengan jumlah lebih dari 700 yang bernilai 2,5 juta dolar. Glan dilaporkan asli dari Beijing dan bertindak sebagai Sekjen Tanzani untuk Dewan Bisnis China-Afrika.

Glan telah mengakui kejahatan tersebut dan menghadapi hukuman tahanan penjara 20-30 tahun. Dikabarkan bahwa ia telah beroperasi di bisnis ilegal ini selama 14 tahun, ia membiayai pemburu ilegal untuk menembak mati gajah serta mengambil gadingnya dan juga memberikan supply kepada penjual untuk mengedarkan gading tersebut.

Tanzania sendiri sangat menderita akibat perburuan liar dan penjualan gading gajah. Jumlah populasi hewan tersebut telah berkurang sekira 85.000 ekor atau 60% dari jumlah total populasi gajah di Tanzania.
Okezone.com

1 comment:

  1. Hello, Permohonan Pinjaman
    Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
    Tawaran kami sebanyak $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00 juga memohon maklumat lanjut
    {Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGERI ===========
    ALAMAT: ===========
    GENRE: ===========
    Jumlah yang diperlukan: ===========
    TEMPOH: ===========
    NOMBOR TELEFON: =========== =============
    Nama Puan Glory
    Hubungi kami di Alamat e-mel: gloryloanfirm@gmail.com, Salam

    Akaun yang lebih baik bagi syarikat-syarikat yang sah.

    Balas

    ReplyDelete