Thursday, December 10, 2015

Umno bertakbir ajak PAS bekerjasama

 | December 10, 2015
Dakwa DAP tidak setia, dua kali cerai parti sekutu
najib_pas_umno_600
KUALA LUMPUR: Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak hari ini secara terbuka mengajak PAS untuk bekerjasama dengan parti pemerintah itu atas dasar membina Malaysia di atas syariat Islam.
Najib ketika merasmikan Perhimpunan Agung Umno 2015 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada Khamis memuji keputusan PAS meninggalkan “Pakatan Pembangkang”.

“Dengan hati yang terbuka dan nubari yang merdeka, kita hulurkan tali‎ silaturahim, kita hulurkan ikatan ukhuwah menuju kesempurnaan membina sebuah Malaysia di atas syariatnya,” katanya dalam ucapan dasar beliau hari ini.
Ucapan beliau itu mendapat tepukan gemuruh ribuan delegasi Umno hari ini yang spontan melaungkan takbir “Allahuakbar!”

Najib menyentuh perhubungan dingin dan retak antara PAS dan DAP di negeri yang dikuasai mereka dan menyatakan parti pemerintah Pulau Pinang itu sebagai tidak pernah setia dengan rakan sekutu mereka selama ini.
“Itulah dia DAP, yang tidak pernah setia dengan rakan gabungannya. Tahun 1990, mereka membentuk gabungan pembangkang. Lalu berpecah pada tahun 1995. Bergabung semula di tahun 1999. Kemudian tahun 2004, berpisah lagi.
“Kalau nak ikutkan perumpamaan orang berkahwin, sudah tiga kali jatuh talak. Nampaknya, besok-besok, kalau pecah pulak dengan Pakatan Harapan, tak taulah pulak talak berapa nak pakai nanti,” kata Presiden Umno itu.

Najib turut mengutuk Pulau Pinang yang didakwanya menzalimi orang Melayu sehingga ADUN Penanti dari PKR mengalirkan air mata di Persidangan Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.
“Ini tidak pernah berlaku ketika pemerintahan BN.
“Realitinya, siapa yang zalim sebenarnya? Tepuk dada, tanyalah selera,” kata beliau during tepuk sorak delegasi yang memenuhi dewan dan ruang legar PWTC.
 FMT

No comments:

Post a Comment