Saturday, April 30, 2016

Tujuh Tahun Bersama,Kanak-kanak Kembar Siam Ini Tak Mau Dipisahkan

Sabtu, 30 April 2016 

Tujuh Tahun Bersama,  Bocah Kembar Siam Ini Tak Mau Dipisahkan
Barcroft TV via Youtube
Pin dan Pan Kembar Siam dari Thailand 
 THAILAND - Sudah sekitar tujuh tahun, kembar siam asal Thailand ini menghabiskan waktu bersama dan saling berbagi anggota tubuh. Dua gadis kecil ini menolak untuk dipisahkan meskipun secara perubatan , ini mungkin untuk dilakukan.
PIN dan Pan nama kanak-kanak kembar siam itu, telah belajar berjalan bersama, memakai pakaian, makan dan naik basikal roda tiga.

Meskipun kondisi fisikalnya mengalami keterbatasan, tetapi mereka tetap bahagia, keras kepala dan sangat spontan seperti anak-anak pada umumnya.
Kembar Pin dan Pan memiliki kepala, torso (batang tubuh) dan lengan sendiri-sendiri, tetapi mereka terhubung di bahagian pinggang. Keduanya berbagi sepasang kaki dan saling mengendalikan satu sama lain.

Pin dan Pan berjalan seperti ketam menggunakan tangan dan kaki mereka. "Mereka suka menyanyi, makan ais krim, membantu satu sama lain dalam berdandan dan tertawa cekikikan bersama," kata Noknoi Pongchumnan, nenek kembar siam tersebut, seperti dikutip dari Express, Jumaat (29/4/2016). 

Sedangkan untuk pergi ke jarak yang lebih jauh, kembar yang tinggal di Nakhon Sawan, sekitar 250 km utara Bangkok itu menggunakan bsikal roda tiga berwarna merah muda, termasuk ketika pergi ke sekolah. 

Guru akan membantu mendorong kerusi roda dari satu ruang kelas ke ruang lain ketika sekolah. Mereka pun cukup popular di antara anak-anak lain kerana keunikannya itu.
sumber: TRIBUNNEWS.COM

No comments:

Post a Comment