Friday, July 1, 2016

Alat pernafasan unik untuk hindari asap rokok


Demi hindari asap rokok, pelajar ini ciptakan alat pernapasan unik
alat bernafas unik China. ©2016/DailyMail
 Kurang pekanya perokok aktif terkadang menghembuskan asap di sembarangan lokasi. Berbahayanya asap rokok tersebut menjadikan para perokok pasif boleh mendapat resiko kesihatan lebih buruk dibanding mereka si perokok aktif.

Terjebak di satu kamar bersama para perokok aktif, pemuda bernama Nanning membuat sebuah penemuan yang terbilang gila. Sebuah ventilasi udara yang diubah sedemikian rupa menjadi celah udara bebas asap rokok yang boleh dihirup ketika menjadi seorang minoriti di antara para perokok, lapor Huanqiu yang diberitakan People Daily Online.
alat bernafas unik China 2016/DailyMail
Penemuan tersebut diunggahnya ke jejaring maya dan menggunakan penemuan kreatifnya ini sebagai kempen untuk tidak merokok di dalam kamar asrama. Aksinya terbilang berjaya, banyak netizen mendukung gerakan pemuda ini.

"Perokok sudah seharusnya memikirkan kadaan sekekeling," tulis seorang netizen, seperti dikutip akhbar the Daily Mail, Jumaat (1/7).
Menurut sumber data CCTV News, 740 juta orang China diketahui adalah mereka perokok pasif. Jumlah tersebut adalah lebih dari setengah populasi negara China. 
Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment