Monday, July 18, 2016

Seekor Kucing Jadi Perbincangan di Tengah Kudeta Tentera Turki

17/7/16

Aksi seekor kucing di tengah kudeta militer Turki jadi perbincangan (Foto: Kemal Aslan/Reuters)
Aksi seekor kucing di tengah kudeta militer Turki jadi perbincangan (Foto: Kemal Aslan/Reuters)

ISTANBUL – Situasi politik di Turki sejak Jumaat 15 Julai 2016 memanas akibat usaha kudeta yang dilakukan oleh faksi tentera. Namun, di tengah panasnya situasi tersebut, netizen dikejutkan dengan tingkah laku seekor kucing.

Juru foto Reuters, Kemal Aslan, berhasil mengabadikan momen ketika seekor kucing sedang ‘menantang’ seorang anggota polis . Kucing berbulu hitam dan putih itu tertangkap kamera mengendus muncung senjata polis  tersebut.

Foto tersebut mendapatkan respons beragam setelah diunggah ke akaun Twitter oleh Reuters untuk melaporkan perkembangan terbaru dalam kudeta tentera Turki. “Kucing itu tampaknya tidak terpengaruh dengan percubaan kudeta tentera,” kicau Jim Roberts, sebagaimana dikutip Russia Today, Ahad (17/7/2016).

“Kucing itu seperti menyampaikan pesan: mari sebarkan cinta, bukan perang,” cuit pengguna Twitter lain bernama Camille. Pengguna lain bernama Blip Meister berusaha menyelami fikiran si kucing dengan bertanyakan di mana ada makanan tersedia.

Sejumlah pengguna lain berspekulasi kucing tersebut berpihak kepada pemerintahan Erdogan atau kepada pihak militer yang melakukan kudeta. “Kucing itu memimpin kudeta!” kicau pengguna Twitter bernama Benjamin di akun @came060.
Sumber: Okezone.com

No comments:

Post a Comment