Saturday, August 13, 2016

Anjing ini enggan tinggalkan rumah sakit tempat majikannya meninggal Anjing ini enggan tinggalkan rumah sakit tempat majikannya meninggal

Anjing ini enggan tinggalkan rumah sakit tempat majikannya meninggal
anjing negao. ©odditycentral
 Kisah ini mirip dengan anjing setia bernama Hachiko di Jepun yang terkenal.
Seekor anjing di Santa Catarina, Brazil, tidak mau pulang meninggalkan Rumah Sakit Cardoso setelah majikannya meninggal delapan bulan lalu.

Anjing hitam bernama Negao itu dengan setia menunggu di luar bangunan rumah sakit. Majikannya meninggal kerana sakit, seperti dilansir laman Oddity Central, pekan ini.

Awal kisah Negao bermula ketika seorang gelandangan yang adalah majikan anjing itu, dibawa ke rumah sakit kerana mengalami infeksi yang berakhir kematian. Petugas perubatan mengatakan Nageo berlari di samping kereta ambulans yang membawa majikannya ke rumah sakit tahun lalu.

Tiap kali kereta ambulans tiba di rumah sakit itu dia selalu mengikuti dan menunggu apakah majikannya akan keluar dari kereta itu.

Seorang pegawai rumah sakit kemudian menyedari kehadiran Negao yang selalu berada di luar bangunan rumah sakit. Setelah mendengar kisahnya, dia dan petugas rumah sakit yang lain membawakan anjing itu makanan dan minuman. Mereka juga memastikan Negao tidak kehujanan atau kepanasan.

Sudah dua kali ada keluarga yang ingin mengadopsinya tapi Negao selalu melarikan diri dari rumah keluarga angkatnya itu dan kembali ke rumah sakit.

Akhirnya pihak rumah sakit berhenti mencarikan dia pengadopsi dan bekerja sama dengan lembaga amal bagi hewan untuk memastikan Negao tetap siehat dan siap untuk dipindahkan.
anjing negao odditycentral

"Dia akan tetap bersama kami sampai dia memutuskan akan pergi atau tidak," kata pegawai rumah sakit bernama Giselle Bianchi.

"Selama dia masih di sini kami akan merawatnya, memberinya kehangatan dan cinta."

Bianchi mengatakan banyak pegawai rumah sakit yang kini sudah menganggap Negao anggota keluarga dan meluangkan waktu bermain dengannya 
Sumber:Merdeka.com 13/8/16

No comments:

Post a Comment