Monday, August 29, 2016

Kerajaan perlu dengar luahan anak muda

Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian
SHAH ALAM - Kerajaan perlu memberi peluang kepada anak muda dengan mendengar suara dan keluhan mereka.

Penganalisis politik Universiti Sains Malaysia, Prof Dr Sivamurugan Pandian berkata, suara anak muda perlu sentiasa diutamakan kerana situasi dalam negara kini telah berubah.

“Pihak berkenaan boleh lanjutkan usaha untuk memahami cara berfikir, keperluan dan kemahuan mereka.
“Pelbagai platform sudah ada dan ia boleh digunakan untuk mendekati mereka secara berterusan agar isu-isu difahami dengan rasional dan praktikal,” katanya, semalam.
Kelmarin berlangsung himpunan #TangkapMalaysianOfficial1 (#TangkapMO1) di Kuala Lumpur, anjuran mahasiswa dan anak muda menuntut perubahan dilakukan dalam urus tadbir negara.

Sivamurugan bagaimanapun berkata, demonstrasi atau himpunan di jalanan bukanlah saluran tepat bagi anak muda menyuarakan kemahuan dan pendapat masing-masing.
"Banyak platform dan saluran lain boleh digunakan anak muda untuk menyatakan pandangan kepada kerajaan.
“Mereka boleh gunakan saluran-saluran lain dan turun ke jalanan barangkali adalah langkah terakhir jika suara mereka tidak didengar,” katanya.

Menurutnya, mereka boleh menggunakan mana-mana persatuan, pertubuhan dan pemimpin ketengahkan idea.
“Apa yang penting, mereka mahukan platform agar suara didengar dan pendekatan ini boleh digunakan supaya matlamat akhir tercapai,” katanya.

Jelasnya, tidak ada keperluan bagi pihak berkuasa mengambil tindakan jika tiada kenyataan serta tindakan atau perbuatan bertentangan perlembagaan.
“Tindakan boleh diambil jika pihak berkuasa ada bukti kukuh, tindakan mereka ini melangkaui peraturan atau undang-undang,” katanya.

1 comment:

  1. ASSALAMU ALAIKUM WR.WB saya ingin berbagi cerita
    bahwa dulu saya hanya seorang tukang sapu,disalah satu
    perusahaan swasta di jawa tenga,gaji saya tidak seberapa dalam
    sebulan,sungguh sangat tidak mencukupi kehidupan keluarga saya,pada suatu hari saya coba coba buka internet,dan saya melihat beberapa pengakuan sukses dari member MBAH LIMPAH yang diberikan angka togel,akhirnya saya pun coba-coba menhubungi MBAH LIMPAH dan saya pun dibantu 4D SINGAPURA selama 2x putaran,angkanya tembus100% terakhir saya menang Rp.240.juta,dengan uang tersebut,saya dan keluarga,kini kehidupan keluarga saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,saya sudah buka usaha TOKO BAJU,sekali lagi saya dan keluarga mengucapkan banyak terima kasih kepada MBAH LIMPAH..

    BAGI TEMAN-TEMAN YANG INGIN MERUBAH NASIB SEPERTI SAYA
    SILAHKAN HUBUNGI MBAH LIMPAH DINOMOR HP: 085 312 407 999

    ReplyDelete