Tuesday, November 15, 2016

Jualan tak capai sasaran, pekerja dipaksa makan cacing

15/11/16

Target penjualan tak terpenuhi, karyawan dipaksa makan cacing
  ©2016 Merdeka.com
  Sungguh malang nasib pekerja di perusahaan ini, mereka dipaksa oleh bosnya makan cacing hidup kerana gagal mencapai target penjualan. Bahkan, peraturan tersebut juga berlaku bagi mereka yang sedang hamil.

Dilaporkan harian Daily Mail, Selasa (15/11), seramai 50-60 pekerja berseragam kuning berkumpul di Hanzhong, Provinsi Shaanxi. Mereka menunggu lelaki yang dipercayai supervisor untuk mengumumkan pekerja yang gagal memenuhi target untuk menarik perhatian calon pelanggan.

Lelaki tersebut membawa dua kantong plastik di tangannya. Isinya adalah baijiu atau anggur beras China dan cacing tanah. Setelah menuangkan baiju ke dalam gelas, dia kemudian menempatkan cacing ke dalam gelas dengan sumpit.
Para pekerja yang gagal menembus target penjualan diperintahkan untuk minum anggur campuran itu di depan rakan kerja yang lain.

"Hari ini kita dihukum makan cacing. Untuk setiap klien yang gagal capai sasaran jualan, maka dia harus makan empat cacing," kata salah seorang karyawan kepada wartawan.
Sementara itu, karyawan yang sedang hamil dan kehilangan target penjualan juga dipaksa untuk makan cacing hidup tersebut.
"Saya tidak boleh makan cacing sekarang dan tidak boleh minum alkohol. Kecuali memang saya tidak menginginkan bayi saya," ujar perempuan tersebut. Akhirnya salah seorang rakan lelaki menerima hukuman tersebut untuk dirinya.

Rupanya, hukuman seperti ini bukan yang pertama kali dijalani pekerja di perusahaan tersebut.
"Selain cacing, kami juga makan cumi-cumi hidup dan semut sebelumnya,"
Hukuman yang tidak lazim ini praktis memicu kritikan dari pengguna media sosial Weibo.

"Apakah makan cacing boleh membantu meningkatkan jualan?" ujar netizen.
"Jika saya bekerja di sana, saya akan melemparkan semua cacing ke kepala bos saya," seru lainnya.
Sumber:Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment