Wednesday, November 9, 2016

Selangor mahu henti sementara persempadanan semula SPR

 | November 9, 2016
Peguam Ambiga memohon penangguhan inkuiri persempadanan semula SPR dan berkata semakan kehakiman Selangor akan menjadi akademik tanpanya.
Ambiga-Sreenevasan
KUALA LUMPUR: Kerajaan Selangor mahu pemberhentian sementara inkuiri Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung persempadanan semu

Ambiga Sreenevasan, peguam bagi kerajaan negeri, berkata demikian selepas berjumpa Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Hanipah Farikullah dalam kamar.
“Kami meminta pemberhentian kepada inkuiri SPR sementara menunggu permohonan semakan kehakiman kita bagi mendapatkan kebenaran,” katanya.
Peguam menjelaskan semakan kehakiman akan menjadi akademik sekiranya penangguhan tidak difailkan.

Hakim Hanipah akan mendengar cadangan pemberhentian pada 28 November.
Usaha kerajaan Selangor mendapatkan kebenaran untuk mencabar persempadanan semula SPR akan “kemungkinan akan didengar pada Januari tahun depan”, menurut Ambiga.

Selangor bersedia mencabar persempadanan semula yang dicadangkan pada bulan lepas.
Secara ringkas, kerajaan negeri mahu membatalkan notis itu persempadanan semula yang dicadangkan. Ia mendakwa melanggar Perkara 113 (2) dan Seksyen 2 (c), 2 (d) Jadual Ketiga Belas Perlembagaan Persekutuan.

Ia juga memohon pengisytiharan notis yang dicadangkan kekurangan perincian. Ia akan menjadikan pengundi, pihak berkuasa tempatan atau kerajaan negeri tidak dapat menjalankan hak-hak perlembagaan mereka untuk membuat representasi, tuntutan permohonan.

Selain itu, kerajaan Selangor mahu mahkamah membatalkan notis
SPR dan memerintahkan notis baharu berhubung cadangan itu.
SPR menerbitkan notis 18 halaman dalam akhbar-akhbar utama berhubung persempadanan semula yang dicadangkan. SPR mahu nama 12 kerusi Parlimen dan 34 kerusi Dewan Undangan Negeri di 6 negeri ditukar.

No comments:

Post a Comment