Tuesday, November 29, 2016

Video, Ramai Orang Bantu Kumpulkan Wang Puluhan Juta yang Tertiup Angin

29/11/16

Foto: Youtube
Foto: Youtube

YANCHENG – Seorang lelaki yang secara tidak sengaja menjatuhkan wang sebesar 30 ribu yuan  di pinggiran jalan mendapat bantuan yang tak terduga dari pegawai bank dan orang-orang yang lalu untuk mengumpulkan wangnya. 

Minggu lalu,  lelaki bermarga Yang itu bermaksud menyimpankan wang tersebut ke sebuah bank di Kota Yancheng, Provinsi Jiangsu. Sayangnya, Yang lalai dan gopoh dan menjatuhkan wang itu di pinggir jalan dan hanya boleh pasrah melihat angin meniup lembaran-lembaran wang miliknya yang berserakan.

Untungnya, teriakan Yang terdengar salah seorang pegawai bank bermarga Sun. Perempuan itu langsung bergegas membantu Yang tanpa peduli hujan yang sedang turun. 

“Dia tidak peduli hujan yang turun di luar, dia hanya membantu saya memungut wang secepat  mungkin. Dia bahkan tidak peduli sepatunya basah, atau dia akan menginjak kubangan,” kata Yang mengingat kejadian tersebut sebagaimana dilansir dari Shanghaiist, Selasa (29/11/2016). 

Usaha Sun diikuti oleh beberapa pekerja bank lainnya dan sejumlah pejalan kaki yang sedang lalu. Pada akhirnya, mereka berhasil mengumpulkan semua wang 30 ribu yuan yang terserak tanpa kurang satu lembar pun. 

Setelah semua lembaran wang terkumpul, pengurus bank meminta stafnya mengambilkan tuala dan pengering rambut untuk mengeringkan wang-wang itu. Yang menyampaikan rasa terima kasih sedalam-dalamnya kepada semua orang atas usaha mereka. (dka)
Sumber:Youtube/Okezone 

No comments:

Post a Comment