Saturday, April 22, 2017

VIDEO: Seekor Kuda Adopsi Anak Lembu

22/4/17

Foto anak sapi tersebut mencoba menyusu ke Moonshine (Foto: Facebook/UPI)
Foto anak lembu tersebut mencuba menyusu ke Moonshine (Foto: Facebook/UPI)

THARGOMINDAH – Seekor kuda yang berusia 16 tahun di Australia menuai sorotan media pada minggu  ini. Sebab kuda dewasa itu disebut memutuskan untuk mengadopsi anak sapi yang baru berusia satu minggu.

Sebagaimana dikutip dari UPI, Sabtu (22/4/2017), Anthony dan Gerda Glasson yang bermukim di wilayah Queensland mengatakan,  sedang memeriksa kuda-kudanya pada Selasa 18 April 2017 lalu menyedari ada hal yang aneh. Keduanya tertegun melihat kuda betina milik anak mereka, Moonshine, sedang mengasuh seekor anak sapi.


Keduanya mengingat baru-baru ini memindahkan hewan ternak mereka dan anak lembu itu tampaknya terpisah dengan ibunya. “Saya berfikir anak lembu itu pasti tersesat dan mencari ibunya, tapi anak lembu itu bangun dan memutuskan menghampiri Moonshine,” tutur Gerda Glasson kepada ABC.net.au.

Gerda menjelaskan, kuda betina dewasa itu sempat menurunkan hidungnya bak mendakwa anak lembu itu asuhannya dan Moonshine mencuba menyusui anak lembu itu. Sayangnya anak lembu itu tidak berhasil menyusu mengingat Moonshine terakhir melahirkan sudah lama sekali dan bayinya mati.

“Ia tidak pernah membesarkan anak kuda, ia tidak pernah menjadi ibu. Sehingga ia berfikir ini adalah kesempatannya,” ujar Gerda. Kerana itulah keluarga Glasson memutuskan untuk memberikan susu botol kepada anak lembu itu dengan pengawasan Moonshine. Video: Youtube Storyful News

No comments:

Post a Comment