Wednesday, June 28, 2017

Dari Zaid untuk Nik Abduh

Malaysiakini 28/6/17
ULASAN | Saya anggap Nik Abduh sebagai orang Islam yang sombong dan menganggap dirinya alim, dan orang lain jahil; satu penyakit lama dikalangan ahli PAS.

Dia dengan sombong bertanya sama ada saya pernah berdoa. Isu ini timbul kerana dia tidak faham kandungan tweet saya tempoh hari mengenai tindakan juruterbang AirAsia.
Sebenarnya ini tidaklah mengejutkan, kerana Nik Abduh juga tidak memahami 1MDB, satu perkara yang mudah diafahami.

Ramai juga orang Islam yang menghentam saya kerana kenyataan saya mengenai juruterbang AirAsia meminta para penumpang membaca doa ketika mengalami kecemasan di Perth, baru-baru ini.
Mereka yang menegur ini juga tidak faham apa yang saya katakan.
Nik Abduh dan penyokongnya kata saya melarang membaca doa, atau tidak mahu berdoa. Itu silap sama sekali.

Saya selalu berdoa dan bukan hanya semasa kecemasan. Apabila enjin pesawat bergegar nak tercabut atau mengalami masalah, saya percaya semua penumpang telah pun berdoa melalui cara masing-masing ketika itu.
Tak payahlah juruterbang menambahkan lagi kerisauan mereka. Penumpang yang rasa mereka akan mati mesti dengan sendirinya akan berdoa, dan Nik Abduh sendiri mengakui bahawa ini “lumrah maanusia”.
Jadi apa pula perlunya juruterbang menambahkan lagi kebimbangan mereka?

Petanda membimbangkan
Untuk Pengerusi AirAsia, saya katakan di sini, isunya bukan apakah baik meminta divine intervention tetapi apakah wajar juruterbang meminta penumpang berbuat demikian.
Saya ada mengatakan bahawa juruterbang tak payahlah meminta penumpang membaca doa kerana tindakan itu boleh dianggap menunjukkan keadaan sudah tidak boleh diselamatkan.

Ini juga boleh diertikan bahawa beliau tidak ada keyakinan untuk mengatasi masalah pada ketika itu. Apabila juruterbang berbuat demikian meminta orang membaca doa, apakah perasaan orang di belakang dalam pesawat tersebut?
Penumpang di belakang tidak tahu banyak hal dalam keadaaan itu, dan mereka hanya mengharapkan juruterbang memberi mereka keyakinan dan panduan.

Apa perlunya menambah lagi beban kepada mereka?
Bukankah kerja dan tugas juruterbang ialah memberi harapan dan keyakinan kepada penumpang dan melakukan apa saja untuk menyelamatkan pesawat?

Maut tidak sekali-kali harus melintas fikirannya. Itulah yang kita harapkan dari juruterbang AirAsia.
Katakan anda dibedah oleh seorang pakar jantung. Tiba-tiba semasa pembedahan, dia terus meminta semua keluarga termasuk anda sendiri untuk membaca doa.

Bukankah itu menunjukkan anda dalam keadaaan tenat dan mungkin mati? Apakah ini yang kita mahu dari juruterbang dan pakar bedah kita?
Nik Abduh membuat banyak tuduhan lain yang menghina saya dalam Facebook beliau, dan saya tidak mudah lupa.

Saya akan membuat tindakan susulan yang lain di masa depan.
Buat masa ini, saya sekali lagi menjelaskan, isunya bukan kita tidak boleh berdoa atau tidak wajar berdoa; tetapi mereka yang menjaga keselamatan penumpang ketika pesawat di udara usahlah memberi petanda yang membimbangkan semasa pesawat dalam keadaaan tenat.

ZAID IBRAHIM bekas senator dan anggota kabinet Malaysia. Artikel ini diterbitkan kali pertama di blog beliau dengan judul Khas Untuk Nik Abduh dan AirAsia.
Rencana ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

3 comments:

  1. Satu analogi mudah utk memahami maksud ingat mengingati demi ketaqwaan kepada Allah SWT.
    Semua orang Islam tahu dan faham bahwa solat 5 waktu sehari semalam adalah wajib bahkan tahu benar bila masuknya waktu solat.. tapi kenapa muazin terus menerus mengingatkan semua muslim dengan azannya pada setiap kali masuk waktu..
    Amat mudah memahaminya.. bukankah insan itu sifatnya pelupa dan lalai.. mulianya org org yg sering mengingatkan saudara2nya supaya sedar akan sifat kehambaanya terhadap Khaleknya.

    ReplyDelete
  2. Sorang lg manusia yg tak faham isu....lps ni perjuangkn sop penerbangan..sblm flight berlepas mohon pilot ingatkn penumpang utk berdoa,kan lg baik...lps tu sediakn imam utk baca doa naik kenderaan skli setiap kali di setiap pesawat..amacam?kan lg baik drp bertekak takde kesudahan? Kata nk jd parti yg suka menasihat..klu dh msuk dlm twitter tu bkn tujuan nk nasihat,tp nk kecam..apada..

    ReplyDelete